PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Reprendre el contacte millorarà el benestar dels adolescents

Els psicopedagogs consideren que la pandèmia ha fet aflorar els problemes ja existents abans

Per Lídia López

Alumnes d’un centre escolar del país, a l’inici del curs d’enguany.
Alumnes d’un centre escolar del país, a l’inici del curs d’enguany. | El Periòdic

Poder deixar enrere la mascareta i recuperar la barreja entre alumnes podria ser la situació que, de cara al curs vinent, afavoreixi a la recuperació progressiva de la normalitat a les aules, i conseqüentment, del benestar emocional dels alumnes. Així ho van apuntar les psicopedagogues de l’Escola de Segona Ensenyança d’Ordino, Lisa Pla i Estefania Gálvez, que van confirmar les declaracions de la ministra d’Educació, Ester Vilarrubla, pel fet que enguany estan actuant més.

«Penso que anar sense mascareta seria un gran què, perquè ara no ens veiem les expressions de la cara i no podem anticipar aquell jove que entra a classe i saps que no acaba d’estar bé», va puntualitzar Pla, que també va recalcar la possibilitat «que els alumnes es puguin barrejar entre ells». «És una edat de construcció, de descobrir moltes coses, i tot això ha quedat tallat. Llavors, aquesta part és la que esperem que, de cara al curs vinent, ja puguem començar una mica relaxats en aquest sentit, i veurem que els alumnes estaran molt millor», va reafirmar per la seva part Gálvez.

Segons van explicar ambdues professionals, l’observació de la ministra també s’ha produït al centre d’Ordino, on «els alumnes manifesten aquesta dificultat de no saber què els hi passa, no es troben bé, no saben identificar massa l’emoció que estan vivint, i tenen dificultats per gestionar els sentiments», va considerar Pla, que també va recalcar que «l’adolescència, som conscients que és una etapa de muntanya russa emocional, però aquest any més». «Els alumnes estan patint força», va sentenciar. En aquest sentit, la psicopedagoga va considerar que «sovint pensem que potser, de fons, ja hi havia alguna cosa que la pandèmia ha fet aflorar; no és que, de cop i volta, a un alumne equilibrat li ha agafat un atac d’ansietat, creiem que  darrere hi havia una fragilitat que la pandèmia o els confinaments a repetició han fet sorgir».

De fet, aquest darrer element, el dels confinaments, ha estat en moltes ocasions l’origen del malestar dels joves, perquè «no parlem del confinament que vam fer tots el curs passat, sinó d’aquests confinaments puntuals que tu com alumne has pogut viure tres o quatre vegades durant l’any, i potser al teu company no li ha tocat», va determinar Gálvez.

Sigui com sigui, les psicopedagogues van valorar positivament «el fet de tenir l’escola oberta i poder venir dia a dia», va incidir Gálvez, que va afegir que «tot i que ha estat un curs diferent i dur, és essencial que els alumnes, i també els adults, professors, col·laboradors, etcètera, puguem venir diàriament a l’escola». «Les rutines escolars ens ajuden a continuar», va indicar Pla.

El programa del Govern

Aquest sector forma part d’un dels grups professionals que podrà derivar a persones al programa d’atenció psicològica per la Covid-19 que el Ministeri de Salut ha dissenyat per tal de donar servei, a un preu competitiu, a les persones més afectades en la salut mental per la pandèmia. En aquest sentit, les dues professionals del centre ordinenc van veure amb bons ulls la iniciativa del Govern, indicant que «considerem que és una bona proposta per a les famílies, sobretot en l’àmbit econòmic».

En qualsevol cas, Gálvez també va posar en relleu que «des de l’inici de curs, estem treballant amb el Col·legi de Psicòlegs (Copsia), i fem les derivacions a la part pública o privada quan veiem que algun alumne està patint especialment arran de la Covid». És a dir, que «aquests casos més fràgils, que ja els vam detectar a l’inici de curs, no hem esperat a aquest programa per derivar-los», va puntualitzar Pla, que també va recalcar que «sabem que estan sent ben atesos». Una atenció que, segons van indicar, perdurarà a l’estiu, si bé, Gálvez es va mostrar esperançada que «tota la feina que hem fet aquests mesos per treballar la gestió emocional dels joves, és un aprenentatge que els alumnes s’emportaran per tractar les seves emocions i els seus estats anímics».

PUBLICITAT
PUBLICITAT