Escaldes-Engordany
El pla d’atenció psicològica per la Covid s’iniciarà la setmana vinent
El dispositiu atendrà a persones infectades, que hagin passat per dol o afectats per les mesures
El Govern està ultimant els treballs per poder activar el dispositiu d’atenció psicològica per trastorns originats arran de la pandèmia del coronavirus. Concretament, el darrer pas per poder posar en marxa el programa, si tot va bé de cara la setmana vinent, consisteix en redactar i signar els convenis amb els professionals que voluntàriament s’han adherit al pla.
La secretària d’Estat de Salut, Helena Mas, va ser l’encarregada d’exposar els detalls del dispositiu avançat fa unes setmanes pel titular del Ministeri de Salut, Joan Martínez Benazet. El primer element a destacar és que el programa atendrà a persones a partir dels 6 anys, amb la voluntat que «sigui un programa que doni resposta a totes les persones», pel fet que «la literatura científica indica que aquesta afectació es dona a diferents etapes», segons Mas. D’aquesta manera, s’han establert tres supòsits mitjançant els quals es podrà rebre aquesta atenció: haver patit la Covid-19, haver passat per processos de dol relacionats amb el coronavirus, o haver resultat greument afectat per les mesures derivades de la pandèmia.
D’altra banda, hi haurà diferents vies per ser derivat al pla, si bé l’actor final serà en tots els casos el metge referent, perquè segons va indicar la secretària d’Estat, «ens ha semblat important que el metge referent estigui adscrit al programa i sigui la porta d’entrada al servei; és bo que pugui accedir a la informació per afavorir l’atenció psicològica». No obstant això, també s’ha facultat a altres professionals per poder fer les recomanacions escaients i que el metge referent derivi el pacient al programa.
Un d’ells és el psicopedagog escolar. Segons va exposar la ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, «Educació ha estat des del primer dia pendent de la part emocional», i l’aïllament va ser un element de «neguit» des del primer moment. De fet, la ministra va reconèixer que «l’aposta de mantenir les escoles obertes no només és pel progrés acadèmic, sinó també pel benestar psicològic dels alumnes», i per això, es va passar la instrucció als centres perquè «treballessin més intensament per comprovar l’estat anímic dels alumnes». En aquest sentit, Vilarrubla va confirmar que el curs d’enguany s’estan detectant més casos d’alumnes atesos pels psicopedagogs escolars, especialment en l’etapa de l’adolescència. «Més adolescents presenten situacions que necessiten la intervenció del psicopedagog; senten més ràbia, més por, estan més sensibles...», va detallar la ministra.
Així mateix, també ho podrà fer el treballador social de primària. En aquest sentit, el ministre d’Afers Socials, Habitatge i Joventut, Víctor Filloy, va explicar que són «agents que poden detectar ràpidament i de forma inicial les situacions de risc i angoixa de les persones ateses i les seves famílies», i va descriure el programa com «una capa més que s’afegeix per continuar acompanyant la ciutadania en aquesta difícil etapa». També cal mencionar que en el cas dels usuaris d’Afers Socials, podran accedir al dispositiu gratuïtament perquè «la situació econòmica no sigui un impediment per accedir al programa».
El projecte té una dotació de 225.000 euros per cobrir el 65% del preu per sessió dels pacients, establert en 36 euros. D’aquesta manera, l’usuari només pagarà 12,60 euros a la sessió. Està previst fer arribar el pla a unes 800 persones, que comptarien amb una sessió inicial, sis d’intervenció i una d’avaluació final. En qualsevol cas, segons Mas, aquest és el marc inicial previst, que es pot ampliar si s’escau. El Copsia també ha participat en l’elaboració del programa.