PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Demòcrates veu «seriosos dubtes» en la viabilitat de l’aeroport nacional

Enseñat apunta al tren com a bona opció per les mercaderies, però creu que cal entesa amb els veïns

Per Lídia López

L’avió d’Andorra Airlines que està de forma fixa a l’aeroport de la Seu d’Urgell.
L’avió d’Andorra Airlines que està de forma fixa a l’aeroport de la Seu d’Urgell. | ANDORRA AIRLINES

El Grup Parlamentari Demòcrata té «seriosos dubtes» sobre la viabilitat, tant econòmica com mediambiental, del projecte per a la construcció d’un aeroport andorrà a Grau Roig, impulsat per la Cambra de Comerç. Segons va declarar a EL PERIÒDIC el seu president, Carles Enseñat, «cal una triple verificació per fer-lo realitat: que sigui viable econòmica, operativa i mediambientalment. I a mi em planeja seriosos dubtes la viabilitat econòmica i mediambiental, sincerament». D’aquesta manera, el posicionament del grup és per la priorització de la infraestructura situada a la Seu d’Urgell, a la vegada que també va fer una lectura positiva de la possible arribada del tren, tot i que requeriria el suport dels països veïns per materialitzar-se.

«A mi em sembla que una infraestructura a Andorra d’un cost tan elevat pot ser que no sigui viable», va apuntar Enseñat, que també va considerar que «mediambientalment també em genera bastants dubtes perquè la vall de Grau Roig és una de les poques que podríem dir verges». En aquest sentit, el conseller va fer referència a uns estudis realitzats a finals dels anys 90 sobre la construcció d’un aeroport en el mateix indret que van resultar adversos, si bé «no estava pensat ni dimensionat com l’actual».

En qualsevol cas, el demòcrata aposta per donar marge a la Cambra per tal que dugui a terme els estudis pertinents i avaluar les conclusions. «Hem d’esperar aquestes dades perquè no es pot jutjar una cosa sense tenir tota la informació. A mi, sincerament i a priori, no em sembla un projecte viable. Però en cap cas vull negar la major», va insistir. Per tot plegat, Enseñat va considerar que «l’únic que pot fer el Govern és escoltar els resultats d’aquests estudis, i a partir d’aquí, ja valorarem».

Empenta a la Seu

D’altra banda, el conseller general també va refermar l’aposta del Govern per l’Aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell, recordant que es tracta d’un dels elements recollits a l’H23. I és que, fa tot just un any que es va aprovar el sistema d’aterratge per GPS, el darrer pas per fer totalment operativa la infraestructura. Així, Enseñat es va mostrar optimista de cara a la posada en marxa de l’aeroport: «Actualment hi ha una crisi del sector del turisme que és molt important i ens afecta a tots, i especialment a les aerolínies. Però sé que hi ha un interès fort i companyies interessades a fer aquests vols amb destins com Palma de Mallorca, Londres o Madrid». «Jo estic convençut que l’any que ve ja tindrem vols. És més, en el moment que passi la pandèmia, de ben segur que ja n’hi haurà», va declarar.

En definitiva, el demòcrata es va mostrar partidari de «treure el rèdit» i «donar-li una oportunitat a l’aeroport de la Seu», per tal de veure «si realment aquest aeroport el podem fer viable i que ens doni tot allò que com Andorra volem». No obstant això, paral·lelament també està agafant força el moviment per portar el tren al Principat, un projecte que pel conseller «és molt interessant per portar mercaderia, té un impacte ecològic menor, i et retira vehicles de la carretera». En qualsevol cas, Enseñat va deixar clar que per a aquesta opció «obligatòriament necessites que Espanya o França estiguin interessades a portar el tren fins a la frontera», pel fet que «el tren no podrà venir a Andorra del no-res». En aquest sentit, donant un cop d’ull al context actual, el demòcrata va posar sobre la taula el fet que «a Espanya, no hi ha cap tren que vagi fins a la Seu d’Urgell; i per la part francesa, l’orografia és més complicada i de fet, hi ha una part de les línies del sud que volen anul·lar».

D’aquesta manera, Enseñat va reflexionar que «el tren és francament bo pel transport de mercaderia; i en l’àmbit del turisme internacional, un aeroport és molt més pràctic», a la vegada que va afegir que «Andorra és el país que és i té les necessitats que té, i les turístiques són molt importants, però no sé si això amb l’aeroport de la Seu ja està cobert».

PUBLICITAT
PUBLICITAT