Escaldes-Engordany
«Els eSports no són només un jugador i un club, sinó tot un ecosistema»
Entrevista a Sergi Segado, president de l’Associació Andorrana d’Esports Electrònics
El president de l’Associació Andorrana d’Esports Electrònics, Sergi Segado, explica quins són els objectius de l’entitat sense ànim de lucre que es va constituir el 29 de desembre del 2020. D’altra banda, aborda l’aspecte sobre què poden aportar els eSports a la diversificació econòmica del Principat i, per tant quins són els llocs de treball que es poden crear. A més, el president tracta la qüestió de la regulació del sector i exposa els objectius i projectes que té en previsió l’entitat.
–Com neix l’associació?
–L’associació neix d’un conjunt d’empresaris de la indústria que ens vam ajuntar just abans que comencés la pandèmia. Així doncs, amb l’empresa What you play, Actua i la CEA vam buscar la viabilitat entre els quatre que ens coneixíem per intentar unir totes les empreses, entitats i persones involucrades d’una forma o una altra en els eSports. Aleshores, a mitjans de l’any passat el Govern va començar a fer una sèrie d’enquestes al sector per veure si hi havia viabilitat de fomentar la regulació del eSports. A finals de desembre vam fer la inauguració de l’associació, que ha estat creada per un total de 15 empreses, juntament amb tots els partits polítics presents.
–Quins són els objectius de l’entitat?
–La missió principal és ajudar i cooperar activament amb les persones interessades en els esports electrònics a Andorra i representar a tots els partícips d’aquesta indústria, tan practicants aficionats, professionals com els agents econòmics que intervenen. Per un altre costat volem ser un representant de l’ecosistema per a la introducció d’empreses, equips i gamers amb voluntat de desenvolupar el seu negoci al Principat. Així mateix, l’associació incentiva i coopera per aportar negoci a altres sectors econòmics i vol ser l’interlocutor de la indústria per al Govern en la presa de decisions i en la moderació legal d’aquesta indústria al país.
–En què consisteixen els eSports ? Hi ha diferència amb els tradicionals?
–En el sector dels eSports del que es parla és de competicions de videojocs, és a dir, d’entreteniment com en l’esport tradicional. Hi ha una gran diferència entre tots dos perquè en l’esport tradicional si vols jugar un partit de voleibol agafes una pilota una xarxa i et poses a fer tocs, amb els eSports això no ocorre. En aquest nou sector hi ha regles establertes sobre qui té els drets d’imatge del joc. No sempre passa, però en la majoria de jocs grans si vols fer competicions oficials o tornejos importants, necessites que el publisher et faci una aprovació i aquesta és la gran diferència. Això comporta que s’acabi generant tot un microsector dins del mateix dels esports electrònics que recau en la creació de contingut verificat. Llavors ens trobem en una situació en la qual els eSports agafen el model de l’esport tradicional, d’una banda, i dels negocis digitals, per l’altra.
–Quin és el paper dels eSports en la diversificació econòmica del Principat?
–El nostre és un sector digital i dins de l’Horitzó 23 del Govern hi ha una sèrie de pautes per fer que Andorra sigui un país digital. No només en l’àmbit dels eSports sinó també parlem de blockchain, de creadors de contingut, d’escriptors, de gent que es pot permetre una vida nòmada digital, és a dir, que la seva feina és en remot i no necessita tenir una base o una infraestructura molt gran. Finalment són com autònoms però digitals. En aquesta línia el Principat s’ha impulsat i dins de l’estratègia de diversificació econòmica els eSports tenen el seu paper. Des de l’associació el que proposem és un marc regulador que doni avantatges no només als nòmades digitals, sinó també als clubs, a les empreses que organitzen esdeveniments, entre altres.
–Quin és l’objectiu doncs: que vinguin més entitats o persones relacionades amb aquest sector a establir-se a Andorra per uns avantatges fiscals o crear una indústria al país dels eSports i que hi hagi gent al país que pugui desenvolupar-se professionalment en aquest sector?
–La missió principal de l’associació és més la segona, és a dir, crear aquesta indústria i aquest ecosistema, tot i que no ens podem oblidar de la primera. De totes maneres, és cert que la primera no és tant la missió de l’associació sinó que recau més en el Govern. La tasca de l’Executiu és establir uns plans estratègics per a portar-ho a terme. Per tant, nosaltres el que volem és unir i cooperar perquè el sector creixi també des de la part privada. Tot va lligat perquè al final el món privat també estem ajudant al Govern en fer la regulació per oferir la seguretat necessària. La nostra tasca és donar veu al sector i cada cop amb més consistència.
–Com es pot dedicar una persona als esports electrònics?
–Si et vols dedicar als esports electrònics el que necessites és únicament professionalitzar-te. Potser algú vol fer un equip professional i si té la disciplina, les ganes d’aprendre i seguir endavant pot tenir opcions. Estem en un mercat que és embrionari i dona moltes alternatives a què la gent emprenedora i innovadora pugui crear serveis, productes o inclús marques personals (personal branding).
–Quins altres llocs de treball es poden generar dels eSports?
–En els eSports trobem moltes especialitats d’altres sectors com per exemple els team managers, aquesta és la gent que s’ocupa de gestionar equips, l’equivalent al departament de recursos humans d’una empresa. També hi ha lloc per a les empreses de màrqueting, sobretot les de màrqueting digital, tot i que també hi ha un encreuament entre el tradicional i el digital. En definitiva és necessari que hi hagi persones del món de la publicitat que aportin als esports electrònics. Cal destacar el paper dels informàtics per a crear aplicacions o dels dissenyadors web. En conseqüència, els eSports no són només un jugador i un club sinó que és tot un ecosistema que els envolta i s’arriben a obrir moltes possibilitats dins del mateix sector per a altres treballadors.
–Quins projectes té l’associació programats?
–La nostra missió és unir i divulgar, per aquest motiu ara comencem un conjunt de webinars que pretenen donar unes càpsules digitals, sigui en format video o podcast, perquè la gent d’Andorra pugui tenir unes guies inicials. És a dir, introduir-ho a la societat perquè siguin coneixedors de les vies que s’estan obrint i com s’està desenvolupant el sector. Tanmateix donem informació sobre quina és la posició del psicòlegs envers els eSports, la de l’agència antidopatge, així com què estan fent els equips grans que ja estan al Principat i quin exemple poden donar als que s’inicien ara.
–Què es persegueix amb els webinars?
–El que volem és que la massa social del país entengui que els eSports de forma saludable no deixen de ser esports i que desenvolupes habilitats cognitives, crees cohesió grupal, habilitats comunicatives, entre altres. Tot sempre sobre la base de les bones pràctiques. L’objectiu és deixar clar això. El que comencem ara és aquesta tasca de formació i divulgació, tot i que cal dir que és formació no reglada per andorrans.
–Què ha de contenir el marc jurídic que reguli el sector?
–Com a associació volem deixar-ho en mans deL Govern, de la gent que sap com tractar aquestes lleis, però el que proposem és que hi hagi una comunicació i que se’ns informi del que es pensa fer. Per al moment s’està donant. Ens hem d’emparar en què el sector és embrionari i això suposa que en els pròxims mesos o pocs anys agafarà una etapa de maduració i hem de ser flexibles amb les normes, en conseqüència no podem tancar clàusules de jugadors perquè possiblement estem fent coses negatives pel sector. La normativa ha d’estar regulada dins el consens entre el sector privat i sector públic i treballada en conjunt durant el temps, ja que és una cosa que es fa avui, però s’ha d’anar analitzant i actualitzant per la natura tan canviant del sector. Si cal pivotar espero que siguem suficientment coherents per a fer-ho bé.
–Quina és la situació dels eSports a escala mundial?
–França ha començat a regular, però no ha estat una regulació favorable als eSports a parer meu i penso que s’ha d’anar molt amb compte per com regulem al país justament per aquest exemple. Alemanya, Itàlia, Polònia i altres també hi estan treballant i tenen aquesta intenció de regular, però encara s’està estudiant i valorant com el sector avança. El motiu resideix en què la novetat del sector fa que no hi hagi un grau de professionalització tan alt com per a crear uns estàndards.
–Quins són els avantatges d’Andorra per regular els eSports?
–En comunitats petites la regulació es pot donar d’una forma molt dinàmica i molt més avaluada i consensuada pels actors, aquest és el nostre gran avantatge. Els països grans encara esperaran una mica per tal de definir una regulació clara entorn dels eSports. Estan fent coses molt específiques i molt concretes que, a hores d’ara, no ofereixen una gran possibilitat.
–Què suposaria que el Principat aprovés la legislació dels esports electrònics?
–Si s’arriba a aprovar la legislació dels eSports podríem dir, en l’àmbit oficial, que Andorra aposta per un nou sector digital i que el país es trobarà en el top cinc dels Estats europeus que volen fer dels esports electrònics un sector preponderant. Tot i així, de moment encara estem treballant i seguim en converses amb l’Executiu per materialitzar aquesta regulació.