PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

L’UdA aposta per la presencialitat i reorganitza el seu funcionament

Nicolau posa en relleu la predisposició dels estudiants i el professorat del bàtxelor d’Infermeria amb Salut

Per Lídia López

Estudiants del bàtxelor d’Informàtica, en una classe del curs d’enguany.
Estudiants del bàtxelor d’Informàtica, en una classe del curs d’enguany. | Twitter / Universitat d’Andorra

La Universitat d’Andorra (UdA) està enfrontant el curs de la pandèmia amb una clara aposta per la presencialitat. D’aquesta manera, tot i haver hagut d’implementar mesures per a dur a terme sessions per via telemàtica quan sigui necessari, el centre ha adaptat el funcionament per tal d’evitar, tant com sigui possible, les aglomeracions i socialització entre alumnes. Segons va explicar a EL PERIÒDIC el rector de la universitat, Miquel Nicolau, després de l’inici del curs amb un seguit de mesures sobre distàncies i recorreguts, al novembre es va decidir cenyir una mica més aquesta organització, optant per concentrar les assignatures al matí per tal que els estudiants no coincidissin en el context del dinar, i també es va eliminar la pausa general de mig matí, ambdues accions amb la voluntat d’evitar contactes entre alumnes. Així mateix, també es va esglaonar l’entrada de les diferents classes. «Amb aquests canvis evitàvem al màxim la concentració i socialització, que és el moment més perillós, entre cometes, de la pandèmia», va declarar Nicolau, que també va explicar que les assignatures que no van poder ser encabides al matí, mantenen el format de videoconferència. A més, aquest sistema virtual també ha estat el que s’ha implementat en el moment que s’han hagut de confinar alumnat o professorat, si bé el rector va reconèixer que «s’ha mantingut l’estabilitat i no hem tingut gaire incidència».

En definitiva, la universitat ha pogut mantenir la presència a les aules tot i la pandèmia, i per això Nicolau va reconèixer que «estem contents perquè, al final, jo crec que és bo pels estudiants, i més en l’edat jove, que puguin tenir aquest contacte i que hagin pogut seguir venint», i va afegir que «la formació no són només els continguts o les competències, sinó que també és aquesta interacció i aquesta socialització, i això, amb limitacions, ho hem pogut continuar fent». Per tot plegat, el rector va concloure que «si hem arribat fins aquí, espero que arribem fins al final de la pandèmia en aquestes condicions o millors».

Oportunitat d’impuls

Pel que fa a la implementació de les aplicacions digitals, el rector va reflexionar que l’aparició de la pandèmia ha obligat a la societat «a fer un pas endavant» en l’ús d’aquestes eines. «Potser és l’única part positiva que hem pogut treure de la pandèmia, que hem experimentat de manera forçada i precipitada amb metodologies i tecnologies que d’altra manera, hagués costat molt que s’haguessin introduït», va dir Nicolau, que també va apuntar a la continuïtat de gran part d’aquestes aplicacions: «No descarto absolutament res, i crec que hi ha coses que hem après que es quedaran aquí. Per exemple, quan baixaven fins a Barcelona per reunions d’una hora, i ara veus la possibilitat de seguir-ho fent telemàticament sense moure’t del despatx, té molts avantatges». En definitiva, un seguit de coneixements que també són aplicables a l’educació. «Crec que hem après lliçons, i hi ha experiències que anirem aplicant, malgrat que reivindico la possibilitat, pel qui la vulgui, de la presencialitat», va declarar.

Implicació d’infermeria

Per últim, el rector de l’UdA també va recordar el període de més afectació pel coronavirus al Principat, que va deixar gran part dels sanitaris contagiats i de baixa, i el Ministeri de Salut va fer una crida a voluntaris, entre els quals alumnes i professorat del bàtxelor d’Infermeria del centre. «Voldria agrair-ho a ells perquè són els que ho van fer tot», va compartir Nicolau, que també va explicar que «es van abocar el 100% dels estudiants de forma immediata i tot el personal, i no només això, sinó que els de primer, que no els havien convocat, es van oferir com a voluntaris també». «Va ser, en certa manera, molt gratificant veure la vocació que té l’estudiant d’Infermeria», va confessar el rector, que també va fer referència a aquesta etapa com «una experiència formativa impossible de viure simuladament», si bé, «tant de bo no la visquem mai més». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT