PUBLICITAT

El Govern afirma que l’impost als carburants augmentarà un 2%

La CEA i el sector del transport de viatgers segueixen reticents amb l’aplicació de la nova taxa

Per Helder Alves

Imatge d’un sortidor de benzina.
Imatge d’un sortidor de benzina. | Tony Lara

Fonts del Ministeri de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat van matisar alguns aspectes de la Llei d’Impostos Especials, més concretament en referència a la nova taxa als hidrocarburs. Des de l’Administració explicaven que l’impost als carburants tindrà un augment del 2% i no del 8,9%. Aquest aclariment el van fer arran d’una reunió que va tenir lloc el passat divendres, amb representants de la Confederació Empresarial Andorrana (CEA) i de diverses associacions que formen part de la patronal i que estan directament afectades per aquest nou impost per aclarir els seus dubtes i contestar a les peticions que van fer a través d’una carta adreçada al Govern, on demanaven, entre altres coses, l’ajornament de l’entrada en vigor de la taxa, com a mínim fins a la superació de la crisi econòmica associada a la pandèmia. En referència a aquesta reunió, les mateixes fonts van afirmar que els representants dels sectors afectats van sortir «contents i tranquil·litzats» i van explicar que «és veritat que ens han demanat un ajornament, però quan vam rebre la demanda encara no havíem entrat a tràmit la llei i el que vam fer és ajustar-ho en forma de gradualitat», l’implement total no serà fins al 2022. També van matisar que al principi només preveien una gradualitat de la taxa pel gasoil de calefacció, finalment també l’han introduït pel carburant de locomoció.
En aquest sentit el vicepresident de la CEA, Miquel Àngel Armengol va sentenciar que «el que no poden fer en una època així és augmentar els nostres costos i disminuir el poc marge que ens queda». A més a més, va admetre que «ens hauria agradat més l’ajornament de la taxa, que una implementació gradual, però val més això que res».
Sobre la pujada de preus, el ministre Portaveu i de Finances, Eric Jover, va destacar que un cop s’apliqui la nova taxa, si els distribuïdors acaben repercutint-la en el preu de venda al públic dels carburants «el Govern està disposat a revisar a l’alça les subvencions». 
D’altra banda, des del Ministeri de Medi Ambient afirmen que aquesta taxa és «finalista», i que ha de repercutir en el fons verd que va destinat a la transició energètica. Per tant, la recaptació de la taxa se’n va al programa de millora de l’eficiència als habitatges i als sistemes de calefacció i a aspectes lligats a la mobilitat i, concretament, enguany estarà dirigit a promoure ajudes pel transport públic, com l’abonament de 30 euros al mes, que confien que «augmentarà el nombre d’usuaris del transport públic». En aquest sentit les intencions de l’Executiu són primer reduir el preu final per als consumidors, i després mirar d’invertir en transport públic segons la recaptació de la taxa. «Aquest és el compromís ferm que va assolir el Govern divendres» afirmaven les fonts.
Pel que fa a l’altre costat de la taula de la reunió,des de la CEA, van admetre que estan «tranquil·litzats en un cert punt», ja que des de l’Administració els va garantir que buscarien solucions, si la implamentació d’aquesta taxa fos sinònim d’una pujada de costos. Per altra banda, Armengol va lamentar que l’Administració no hagi solucionat les peticions que van formular a la carta que els van enviar. En aquest sentit el vicepresident va reincidir que «el Govern ens ha dit amb bones paraules que intentarien trobar solucions a totes les demandes que li vam transmetre. Però nosaltres no les hem vist aquestes solucions, pel qual si avui haguéssim de fer de nou la carta, la tornaríem a signar».
En aquesta reunió també va participar el president de l’Associació de Transports Públics i de Viatgers d’Andorra (ATVA), Gabriel Dallerès, que va afirmar que la reunió no va «aclarir gran cosa» i va asseverar  que «seguim pensant que aquest no és el moment d’introduir costos addicionals a una explotació deficitària». Pel que fa a les mesures per promoure el transport públic, el president de l’associació va alertar que «s’ha de mirar com es concreta aquesta norma; encara ha d’entrar en vigència i quan s’apliqui nosaltres valorarem el resultat», va concloure Dallerès. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT