PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El PS vol que sigui una infracció molt greu l’ús del mòbil al volant

La formació demana la retirada del carnet si es reincideix en nou mesos

Per Laia Moliné

El conseller general del Grup Parlamentari Socialdemòcrata Roger Padreny, en la compareixença d’ahir.
El conseller general del Grup Parlamentari Socialdemòcrata Roger Padreny, en la compareixença d’ahir. | CONSELL GENERAL

El conseller general del Grup Parlamentari Socialdemòcrata Roger Padreny va comparèixer ahir al Consell General per a presentar les esmenes realitzades pel seu grup al Projecte de llei del Codi de la Circulació. Entre les noves propostes destaca l’addició entre les infraccions considerades molt greus l’ús dels dispositius electrònics, ja que «pot suposar una molt important distracció al volant», segons el conseller. En aquest sentit Padreny va argumentar que «és una infracció descrita com a molt greu en gran part de les legislacions avançades dels països de la Unió Europea (UE)» i va afegir que «les morts en accidents de trànsit per distraccions amb els dispositius mòbils a Espanya se situen en 8.000, suposant un 20% del total de morts per accidents en la xarxa viària». Aleshores, es proposa la supressió d’aquesta infracció entre les infraccions greus per a introduir-lo en les molt greus.

D’altra banda, el grup parlamentari va esmenar l’article 115 de la llei que fa referència a la reincidència. Es tracta d’una ampliació de sis a nou mesos el període en el qual si es comet més de tres infraccions greus o molt greus es produirà una retirada del permís de conduir. L’objectiu, segons Padreny, és que tingui un efecte «preventiu i dissuasiu» i que no es produeixin aquestes situacions. També es va demanar al Govern, en una altra esmena, que realitzi les noves disposicions necessàries per implementar un sistema d’etiquetatge energètic nacional i, aprofitant aquest fet, que es facin els canvis adients per a «homologar energèticament els vehicles registrats a Andorra amb els sistemes d’etiquetatge de la UE», va explicar Padreny.
Un altre dels requeriments de les esmenes és que l’Executiu inclogui a la legislació d’assegurances vigent els vehicles de mobilitat personal, o més coneguts com a patinets elèctrics, ja que en l’actualitat no es troben inclosos. L’últim a ressaltar és la sol·licitud sobre la limitació dels decibels que emeten els diferents vehicles motoritzats tenint en compte el Reglament (UE) 540/2014 sobre el nivell sonor dels vehicles de motor i dels sistemes silenciadors de recanvi, ja que compta amb una definició clara per tipus de vehicle i considera els «valors com a canviants per períodes temporals i fases» el que suposa una actualització constant. De fet, l’annex tercer del reglament europeu disposa tres fases diferents i, en la darrera, que serà aplicable per als nous tipus de vehicles a partir de l’1 de juliol de 2024 i a la primera matriculació a partir de l’1 de juliol de 2026, el màxim establert és de 79 decibels que podran emetre els vehicles categoritzats com N3, és a dir, amb una potència nominal del motor major a 250 kW.

Així doncs, es van presentar un total de 19 esmenes que tenen com a objectiu millorar la seguretat viària, l’eficiència energètica del parc mòbil andorrà aconseguint una homologació internacional, i la salut pública limitant la contaminació acústica ocasionada pels vehicles motoritzats.

PUBLICITAT
PUBLICITAT