PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

«Tenim grans professionals mèdics de diversos àmbits»

Entrevista al president de l'Andorra Health Destination, Joan Muro

Per Julià Rodríguez

El president de la juna de l’Andorra Health Destination, Joan Muro, destaca el potencial que té el país en el sector de la salut «amb metges de primer nivell que venen de fora».

–Què és exactament l’Andorra Health Destination?
–Es tracta d’una plataforma d’empreses d’Andorra que tenen productes del sector de la salut i del welness per promocionar-se a l’exterior. Penso que hem de sortir  de la denominació de clúster perquè no s’adequa absolutament  al que nosaltres som. Un clúster és una cosa més antiga, i el que hem fet nosaltres és –en funció a les demandes del mercat mundial, i agafant l’oferta existent a Andorra tant, per exemple, en medicina regenerativa, oftalmologia, dermatologia, podologia, estètica o odontologia, sumades a les teràpies termals, que són les més conegudes– fer paquets i la nostra idea és anar-ho a vendre en els mercats turístics mundials. Per tant, es tracta d’empreses que ja estan a Andorra i que el que volem és atreure turistes per a aquest tipus d’oferta.

–En quins països es promocionarà l’Andorra Health Destination?
–Encara estem en una fase en què el que hem detectat en primera instància és el talent intern, ja que el més important per nosaltres era veure si estàvem o no preparats. Actua empresa va contractar una consultora específica en temes de salut que va ser la responsable d’identificar i enumerar la nostra oferta.
El més important en aquesta primera fase era veure si Andorra tenia empreses que produïssin valor afegit, diferenciació, vam veure que sí i el que ara s’està estudiant conjuntament entre Actua empresa, les empreses que formen l’Andorra Health Destination i la consultora és a quins països anirem a vendre. 
Lògicament, el primer que farem, en aquesta situació de tancament de les fronteres, és intentar que el públic local comenci a gaudir d’aquestes ofertes i posteriorment, quan hi hagi una obertura del turisme mundial, anirem a fires i establirem una estratègia que ens permeti destinar recursos cap a nous mercats, començant pels de més proximitat.

–De fet ja hi ha un important volum de turistes que venen a Andorra per motius de salut?
–El 34% dels turistes del 2019 van visitar el país per motiu de wellness, però la nostra intenció és poder vendre aquest sector de manera molt mes consistent que fins ara. En aquest sentit, la nostra intenció és atreure públic que viatja pel món buscant oferta de salut i que vol venir també a Andorra a tractar-se mèdicament. Tenim grans professionals mèdics d’àmbits com la medicina regenerativa, esportiva o de la traumatologia que estan treballant aquí a Andorra i volem que vinguin pacients a gaudir d’aquesta qualitat de què disposem.

–Quin és el potencial d’aquest tipus de turisme a Andorra?
–Parlar de xifres és molt complicat, el que sí tenim clar és que el talent que hi ha a Andorra té la capacitat d’atreure gent de fora amb bastant volum. L’objectiu lògicament és que vingui el màxim nombre de persones possible. I és que ara la incertesa que hi ha a nivell mundial  per la Covid-19 ens fa impossible donar un diagnòstic. En un any normal potser ens atreviríem a donar una xifra, però ara no ho podem fer.
Estem partint de la base que una  persona pot venir a Andorra per gastar-se des d’un mínim de 200 euros fins a 5.000, 10.000 o 15.000 euros, el que vol dir que tenim una forquilla molt àmplia per atreure molta gent diferent. Amb això vull dir que hi ha productes per a tothom, la qual cosa és un fet molt important a destacar.

–Hi ha algun referent en el qual s’han fixat per posar en marxa l’Andorra Health Destination?
–Un model que ens agrada molt i que té motes similituds amb el nostre és el suís. Suïssa també té una oferta molt important de quilòmetres esquiables i que fa molts anys va optar per una medicina de qualitat, per tenir una sèrie de clíniques i de serveis al voltant del benestar i la medicina que va atreure públic de tot el món.  Penso que Andorra té la capacitat d’emmirallar-se en països com aquest des del punt de vista diferencial perquè tenim característiques molt similars.

–No es tracta només d’atreure turistes sinó també d’empreses del sector que es vulguin establir a Andorra...
–Efectivament. Crec que quan una empresa estrangera busca establir-se en nous països, el primer que fa és mirar l’entorn, i si aquest està organitzat i el sector està organitzat serem molt més atractius. En aquest sentit, l’Andorra Health Destination és una oportunitat magnífica no només per diversificar l’economia andorrana, cosa que és una necessitat, sinó també per buscar noves fonts d’ingressos. El missatge que volem llançar, però, és que l’Andorra Health Destination promou el talent andorrà cap a l’exterior.

–Totes les empreses que vulguin poden integrar-se a l’Adorra Health Destination o han de complir uns requisits?
–No totes les empreses  tenen la capacitat de complir els requisits que creiem que són imprescindibles per poder atreure públic, com per exemple disposar d’una web multiidiomes o tenir un producte que es pugui customitzar de tipus internacional. També és molt important per a nosaltres que les empreses tinguin certificats de qualitat i que el producte que s’ofereix sigui diferencial.

–Es pot afirmar que el projecte és ja plenament operatiu?
–Sí. Els serveis que tenim a la nostra web healthdestination.ad estan actius i se’n pot gaudir ja comprant un dels paquets. El públic que tenim actualment és sobretot local i francès de la part que ens està visitant, i quan hi hagi l’obertura de les fronteres la primera acció que faríem seria de proximitat mentre decidim a quins tipus de països anirem per captar aquest tipus de turisme.

–Com està afectant la Covid a les empreses del sector?
–La Covid està canviant la percepció del que enteníem per la salut i crec que afectat ta tots els agents econòmics i socials del país, però principalment ens dona una oportunitat perquè venir a gaudir d’un tractament del sector de la salut és una de les exclusions que hi ha avui dia en el tancament de les fronteres. Per tant, nosaltres tenim pacients d’arreu, perquè venir a tractar-se medicament al país és una possibilitat. Per això crec que nosaltres serem un sector que tot i els possibles tancaments que es puguin produir no ens veurem tan afectats com a d’altres.

–O sigui que no ha estat necessari que empreses del sector s’hagin acollit a les ajudes del Govern?
–La gran majoria hem pogut seguir treballant, que és el més important, tot i així l’afectació per la Covid és indiscutible perquè, per exemple, els dos hotels que formen part de l’Andorra Healt Destination tenen unes ocupacions molt baixes i estan patint el fet de tenir el turisme d’altres anys. Altres empreses també es veuen afectades pel que fa al comum perquè hi ha gent que té por a viatjar. Penso, però, que aquesta crisi ens afecta menys que a altres sector.

–Què pot fer l’Administració per afavorir el vostre sector?
–Les empreses ens hem organitzat precisament en aquesta plataforma per demanar que el Govern aposti pels mercats de la salut i del benestar i el que li demanem és que Andorra ha de tenir la necessitat de fomentar-lo. Per això volem que continuïn apostant perquè aquesta aliança público-privada, ja que no s’ha d’oblidar que ens hem constituït gràcies al talent de 13 empreses, però també gràcies a l’ajuda d’Actua empresa i del ministeri d’Economia.

–Una de les demandes habituals dels empresaris en general és que es faciliti la creació d’empreses...
–Nosaltres som empreses ja constituïdes i que promocionem uns productes per a la gent de fora, per tant, el que demanem sobretot és que s’inverteixi en el sector de la salut com un sector estratègic. 

–Quina és la gamma de productes que ofereixen les empreses del vostre sector?
–La gràcia de l’Andorra Health Destination és la diversitat que té, i en aquest sentit comptem amb metges de primer nivell que venen de fora i són eminències en el mercat, cosa que és molt important. En aquest sentit, pots fer-te des d’un tractament amb cel·lules mare que no te’ls pots fer a altres llocs del món, fins a unes plantilles específiques i pots gaudir relaxant-te de les instal·lacions de Caldea. De fet, a través de la nostra web, healthdestination.ad, es pot veure l’amplitud de productes que oferim.

–Hi ha alguna col·laboració amb el sistema públic de salut?
–Nosaltres no utilitzem recursos de la sanitat pública, però creiem, si el nostre sector continua creixent, que segurament necessitarem els recursos del SAAS per poder créixer de manera molt més ràpida. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT