PUBLICITAT

El Servei de Mediació atén 177 casos, un 11% més que l’any passat

Les consultes telemàtiques augmenten fins a 45 a causa de la pandèmia

Per El Periòdic

Imatge de la Seu de la Justícia.
Imatge de la Seu de la Justícia. | Ana/m.p.

El Servei de Mediació,prop de l’administració de Justícia, ha atès durant el 2020 un total de 177 famílies, el que representa un increment d’un 11% respecte de les famílies que se’n van beneficiar l’any anterior. Així ho van reflectir les dades que va recollir el servei i que va fer públiques ahir, coincidint amb el Dia Internacional de la Mediació.
A més, i a causa de la situació generada per la pandèmia, gran part de les famílies ateses ho van ser per via telemàtica, un total de 45. Des del servei van valorar positivament aquesta evolució tecnològica, que va permetre arribar a les famílies que ho han necessitat en unes circumstàncies totalment adverses. Del total de famílies ateses, finalment 163 van iniciar un procés de mediació, un 55%, és a dir, 89 famílies, van finalitzar la mediació amb un acord i set es van reconciliar. Per contra, 28 famílies van decidir aturar el procés de mediació i esperar un temps, 15 van decidir interrompre la mediació i anar a un advocat, i dues van aturar el procés de mediació per violència de gènere. Finalment, resten un total de 21 famílies que actualment continuen en procés de mediació.
A més, de les 163 famílies ateses, 128 tenen un o dos fills, de les quals 80 van decidir fer guarda i custòdia compartida, 46 guarda i custòdia la mare i dues guarda i custòdia el pare. Les dades obtingudes aquest 2020 van dibuixar un augment del 22% en la finalització de la mediació amb un acord respecte del 2019, i l’establiment de la guarda i custòdia compartida va augmentar en un 12%.
De manera paral·lela als casos atesos, el CRES, a demanda del Ministeri de Justícia i Interior, està duent a terme un estudi sociològic sobre la implantació i l’ús de la mediació al Principat per analitzar el desenvolupament de la Llei de mediació, aprovada el març del 2018. L’objectiu és analitzar l’evolució de l’opinió dels actors implicats a mesura que es va desenvolupant la llei durant el període 2019-2022.
Les dades obtingudes fins ara, corresponents a enquestes fetes el 2018 i el 2019, van apuntar que un 65% de les famílies ateses van considerar que la mediació els va permetre la comprensió mútua entre ambdues parts. El 94% estaven d’acord que els passos per aconseguir ser atès al servei de mediació van ser fàcils i un 87% tornaria a fer un procés de mediació si ho necessités.
A més, l’enquesta també destacava que un 50% considerava que un dels principals avantatges de la mediació, en comparació al procés judicial, és el seu baix cost. Així, un 38% opinava que evita un procés jurídic, un 34,5% en valorava la seva rapidesa com a recurs per resoldre conflictes, un 23% la possibilitat de poder parlar amb l’altra part implicada en el conflicte i un 17% la possibilitat d’estar implicat en la recerca d’un acord. Quant als advocats enquestats, un 46% trobava que la mediació és útil, el 79% creien que la mediació té futur, tot i que el 93% considerava que per desenvolupar millor el recurs cal fer-ne més divulgació i formació, tant a la població com als mateixos advocats. A més, el 88,5% assenyalava que la mediació és l’eina més adequada en els conflictes en relació amb separacions o divorcis, un 79% en conflictes entre veïns, un 67% considerava que és adequada en conflictes en centres educatius, un 61,5% en conflictes familiars relacionats amb les gerències, i un 60% en conflictes entre treballadors i empreses. En relació amb el personal de la judicatura enquestat, el 56% va conèixer el recurs de la mediació a través de formacions, el 42% a través de textos jurídics i el 31% per la premsa. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT