PUBLICITAT

Mariona Badia : "Hem de fer més perquè tinguin ganes d'aprendre"

PEPA GALLEGO
ENCAMP

Periodic
Implicació Mariona Badia, al seu despatx a l'escola d'Encamp. Foto: TONY LARA

Des del 1981 treballa i gaudeix del que fa. Sempre s'ha dit que és l'edat més difícil, però ella diu que es diverteix amb la feina. Li agraden els nens, encara que estiguin en l'edat "més guerrera", tal com qualifica ella. Al timó de l'Escola Andorrana de Segona Ensenyança d'Encamp, porta una flota de 340 alumnes i 50 professors. Un vaixell que creix en capacitat per cursos i que per a l'any vinent ja espera embarcar 400 alumnes. Davant d'aquest repte i de saber que treballa en l'inici per a molts del món de les drogues i fins i tot d'actituds delinqüents i en un ambient en molts casos de desmotivació, Mariona Badia desprèn energia i implicació per embarcar-los cap a una destinació professional.

--La població d'alumnes de l'Escola Andorrana de Segona Ense- nyança d'Encamp va en augment. Tot i això, les xifres més nombroses estan en els primers cursos.

--Sí, per al curs vinent ja esperem tenir 400 alumnes aproximadament. A primer hi ha un total de 120, 26 a segon, 76 a tercer i 58 a quart. Aquesta disminució per cursos es deu al fet que hi ha joves que es queden pel camí i s'integren al món laboral. Aquest centre té un nombre alt de noves matrícules durant el curs del que diguem nouvinguts.

--¿I què se'n fa, d'aquests alumnes que s'incorporen tard al curs?

--Aquesta escola té un projecte que hem encetat que es diu aula d'acollida. Aquests nouvinguts de què parlem solen ser de nacionalitat portuguesa, brasilera o provinents de països sud-americans, per la qual cosa tenen problemes a l'hora de conèixer l'idioma. Però nosaltres des de fa temps vam detectar que, a més de la dificultat de l'aprenentatge, se senten també incòmodes en la part emocional.

--¿Què és el que es fa en aquesta aula d'acollida?

--S'intenta treballar, a més de la part acadèmica, reforçant el coneixement de l'idioma, també la part emocional. Es tracta d'una aula oberta. Els alumnes entren i surten segons les hores que els toca i té una durada de dos anys. Actualment hi ha una trentena d'alumnes que en formen part.

--¿Quines altres activitats extraescolars promou l'escola?

--Aquest any, el centre ha creat el Cor d'Encamp. Es tracta d'una iniciativa que està dirigida pels dos professors de música i que barreja l'alumnat de tots els cursos. A més, també treballem accions solidàries per l'ONG Solidaritat amb Bolívia.

--Aquest nivell educatiu té implícit tractar amb edats complicades i fins i tot de desmotivació i manca d'interès. ¿Quin és el grau d'absentisme que té aquest centre?

--No el tenim xifrat. El que sí que hi ha és una retard sistemàtic, i aquest està tipificat com una forma d'absentisme. Hi ha un grup d'alumnes al qual els costa arribar a l'hora.

--¿Què es fa en aquests casos?

--Primer se'ls fa recuperar el temps els dimecres a la tarda, que és quan no hi ha classe. S'avisa els pares per tal que en tinguin coneixement. Si va repetint-se, es truca a la família per citar-los amb l'alumne amb l'inspector del centre al Ministeri d'Educació. I si continua, existeix un protocol que pot portar fins i tot a la Batllia.

--¿S'han donat molts casos que han esgotat el protocol?

--No, només un parell de casos s'han portat al Ministeri en aquest curs.

--Per evitar que aquest passotisme vagi més endavant i per prevenir altres accions que puguin ser delictives, així com el consum de droga, des del Ministeri d'Interior s'ha treballat en diferents programes amb les escoles. ¿Quina és la valoració que en fa, d'aquestes iniciatives?

--Són projectes que estan molt bé. En els de la prevenció de delinqüència, justament fa poc es van desplaçar policies aquí i es van reunir amb alumnes de segon de Batxillerat, que són els més passotes, per informar-los i obrir-los els ulls en certes conductes que ells no saben que poden ser delictes, com és l'ús que fan del Facebook, trobar-se una cosa i quedar-se-la o fer una gamber- rada com ara ratllar un cotxe. Pel que fa a les xerrades sobre drogodependència, s'adrecen a alumnes de quart perquè coneguin els riscos de les drogues, tant de l'alcohol com del tabac i del cànnabis.

[email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT