Escaldes-Engordany
L’APDA emet el 2020 més de 2.000 respostes
Les demandes més freqüents han estat l’accés a la història clínica compartida o l’adeqüació internacional de les empreses
La tasca de l’Agència de Protecció de Dades (APDA), com la de moltes altres institucions, s’ha hagut d’adaptar a les necessitats de la pandèmia. Però, en cap cas s’ha aturat. Contràriament, algunes de les qüestions d’actualitat que viu actualment Andorra i també l’entorn internacional han marcat les peticions de particulars i empreses, fent que enguany hagin crescut el volum de respostes emeses per l’ADPA.
Així ho va confirmar el director de l’Agència, Joan Crespo, que va compartir que el balanç de 2020 comptava amb més de 2.000 peticions resoltes, entre les quals 1.872 respostes a consultes i 180 informes redactats.
Segons va exposar Crespo, una de les qüestions més freqüents a l’Agència per part dels particulars va ser al voltant de l’accés a la història clínica compartida. En canvi, l’element que més ha preocupat enguany a les empreses ha estat l’aspecte internacional. Tal com va explicar Crespo, el Principat va signar al gener de 2019 el Conveni 108 per a la Protecció de Dades del Consell d’Europa, «una de les decisions més importants que ha tingut Andorra respecte de la Unió Europea» perquè «sense necessitat de tràmits jurídics importants, permet a les empreses i administracions fer transferències internacionals de dades». D’aquesta manera, tenint en compte que el país no ha finalitzat encara l’Acord d’Associació, és a dir, com a país tercer, assoleix una «equiparació a qualsevol altre país membre de la UE» en aquest aspecte. A més, enguany ha estat en supervisió per mantenir aquesta consideració, que tal com va puntualitzar Crespo «només 10 països tercers han assolit».
Per aquest motiu, les empreses s’han interessat especialment per l’aplicació del RGPD –Reglament General de Protecció de Dades–, que des del 2018, va generar un marc únic de normes aplicables al voltant de la gestió de les dades personals arreu d’Europa. També es van interessar per les persones internacionals i el Brexit, pels negocis que algunes empreses mantenen amb el Regne Unit.
Tràmits telemàtics
D’altra banda, també per l’adaptació a les mesures de protecció del coronavirus, l’APDA ha permès fer gestions, que fins ara eren presencials, de forma telemàtica. «Hem intentat adaptar els sistemes de l’Agència per facilitar al màxim els usuaris, l’ús de la via telemàtica, de manera que es minimitzés al màxim el risc entre les persones», va declarar. És el cas, per exemple, de les declaracions de fitxers pel registre públic de fitxers, que també es van rebre per correu electrònic. Pel que fa a aquesta tasca de l’Agència, el director va puntualitzar que, després de molts anys a l’alça, enguany s’havia reduït lleugerament el nombre de fitxers gestionats, amb prop de 400 sol·licituds tramitades. I, pel que fa al lloc d’origen de les sol·licituds, Andorra la Vella havia estat novament la parròquia que més tràmits havia requerit.
Així mateix, Crespo també va destacar l’augment enguany dels fitxers incorporats al registre de dades sensibles, és a dir, dades procedents de laboratoris o consultes mèdiques, que el director va llegir com un senyal que «el sector s’està regularitzant».
Finalment, el director de l’APDA també va exposar que el mateix funcionament de l’Agència s’ha adaptat a la Covid, implementant el teletreball per una part dels treballadors. Aquest fet, afegit al fet de les majors facilitats per fer les gestions per via telemàtica, havien suposat una caiguda molt important de les consultes presencials.