Escaldes-Engordany
El telecabina del Tarter no es reactivarà fins a la setmana vinent
Una fallada mecànica obliga a evacuar 14 persones i un gos
La quinzena d’esquiadors que ahir van optar per accedir a les pistes de Grandvalira amb el telecabina del Tarter, a primera hora del matí, van acabar sent evacuades pels equips de pisters d’Ensisa prop de les 09.15 hores. El motiu va ser una fallada mecànica de la instal·lació que va aturar les cabines i que l’estació no preveu tenir reparada fins a la setmana vinent. Segons van informar des de la direcció, el problema es deriva del reductor i ha afectat les cordes de transmissió.
L’evacuació de la línia s’ha fet per mitjans manuals, tal com estableix el protocol, i no ha estat necessari el suport d’altres professionals com el Cos de la Policia, de Bombers o, inclús, de pisters d’altres estacions, tot i que es van oferir. En aquest sentit, el director general d’Ensisa, David Hidalgo, va detallar a EL PERIÒDIC que «sí que haguessin estat necessaris per exemple, amb totes les cabines plenes», però que «afortunadament, aquesta vegada ens en sortíem amb mitjans propis».
I és que eren 14 persones, i un gos, les que estaven fent ús del servei en diverses cabines. En concret, hi havia un màxim de dos esquiadors a cadascuna, malgrat que el protocol sanitari per contenir els contagis de SARS-CoV-2 permet compartir l’espai a un màxim de 10. La capacitat habitual és de 16 persones.
Pel que fa a l’actuació, els afectats van ser evacuats amb normalitat, mitjançant el ràpel aeri. D’aquesta manera, els pisters han baixat en politges per la línia del telecabina per, a continuació, equipar a cadascun dels ocupants atrapats amb arnesos i després baixar-los amb dispositius de ràpel controlats. El rescat es va desenvolupar sense cap incidència i no hi va haver cap ferit.
Així, ara caldrà que els tècnics de l’empresa fabricant avaluïn la fallada i encomanin algunes peces, si es convé necessari. Un procediment que s’allargarà entre quatre o cinc dies i que impedirà que el telecabina es posi en funcionament fins a la pròxima setmana. Des d’Ensisa reiteren que «quan hi ha una fallada elèctrica tenim un motor de recanvi, que és el motor tècnic, però al ser una fallada mecànica, que no es pot canviar físicament no hi ha res a fer». Hidalgo també va ressaltar el fet que es produís l’accident en una franja horària en què «hi ha menys gent a la línia».
Els camps de neu van iniciar la temporada d’hivern d’enguany el dia 2 de gener, gairebé un mes més tard del que és habitual, tal com va determinar el Govern i després de setmanes d’incertesa. Tot i això, les estacions van optar per oferir un servei gratuït els dos primers dies d’obertura i un cost del forfet del dia reduït el qual, de moment, només han pogut obtenir les persones residents del Principat.