PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

L’AIVA creu que les vendes aniran a l’alça a partir de la primavera

Carles Sansa considera que el sector tanca l’any «en un forat» per la mala situació epidemiològica

Per Lídia López

Imatge d’arxiu d’uns vehicles circulant pel país.
Imatge d’arxiu d’uns vehicles circulant pel país. | Maricel Blanch

El context de pandèmia mundial ha incidit directament en la venda de vehicles. Així ho va assegurar el president de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA), Carles Sansa, que posant la vista al futur, preveu que no serà fins al segon trimestre de l’any vinent que el sector torni a remuntar.

«La venda ha anat molt lligada a la situació de pandèmia», va declarar Sansa, que va considerar que del 2020 se’n poden distingir fins a quatre etapes al sector: un inici d’any amb normalitat; el confinament, que el president de l’AIVA descriu com «un trimestre on s’ensorra absolutament tot» i «d’una perspectiva molt pessimista»; la represa de l’activitat i el descens de la incidència, amb «xifres de venda molt important o fins i tot superiors al 2019»; i el final d’any, novament marcat per la incertesa, en la que el sector «ha tornat a caure en un forat» i que es preveu continuista a principis de 2021. «La curta experiència que tenim ens indica que hi ha la possibilitat que tornem a perdre gairebé un trimestre fins a arribar a la primavera, però si la situació millora, confiem i ens agradaria que es tornés a reactivar el consum com ho va fer en el moment del desconfinament», va declarar.

De fet, les dades d’Estadística sobre matriculacions reforcen l’anàlisi de Sansa, ja que l’acumulat de 2020 fins al mes de novembre demostrava una variació negativa del 20,6% de la matriculació de vehicles.

La motocicleta salva l’any  

En el desglòs d’aquesta xifra, es pot observar com la tipologia de vehicle que aconsegueix una variació menys dràstica és la de motocicletes i ciclomotors, amb una reducció del 5,2% respecte del 2019. En canvi, la caiguda respecte dels turismes va ser d’un 22% i la més forta, amb un 40,3%, va ser la de camions i camionetes. «És un reflex pur de la situació del país: els vehicles industrials lleugers de repartiment intern no han treballat o ho han fet poc, i això influeix respecte del canvi de vehicle», va apuntar Sansa. A més, en relació amb el primer grup, el president de l’AIVA va assegurar que «Andorra és un país que té molta cultura de les dues rodes», i sumat al fet que «a les diferents convencions de tancament d’any que s’estan fent als països del voltant es preveu una evolució clarament a l’alça, però lligada a la millora de la situació sanitària», va reconèixer.

Elèctric i híbrid, en augment  

Pel que fa a la implantació dels vehicles elèctrics al Principat, Sansa va apuntar que «la tendència és anar cap al vehicle molt eficient». En aquest sentit, va considerar que hi ha hagut «un increment percentual molt alt en l’híbrid, amb motor de combustió i motor elèctric», que va descriure com un «punt intermig entre adquirir un vehicle que és eficient i tecnològicament molt avançat i que permet una mobilitat interna sense contaminació i també desplaçaments llargs, i un elèctric pur». De fet, en aquest sentit, el president de l’AIVA es va tornar a remetre al vehicle industrial lleuger, on una part important de la flota que circula pel Principat ja és completament elèctrica i que «com enguany ha estat molt parat, també ha influït en què la venda d’elèctrics purs s’hagi aturat notablement».

Les xifres d’Estadística pel que fa a la tipologia d’energia indicaven un augment del 55,3% dels vehicles matriculats elèctrics purs, i un increment del 128,6% dels híbrids de gasolina endollables, en el seu informe fins a novembre de 2020 en comparació amb el mateix període el 2019. Així mateix, les dades compartides pel Govern en relació amb el Pla Engega 2020, que enguany comptava amb una partida de 500.000 euros que es va esgotar en tan sols quatre mesos, va atorgar un total de 74 ajuts a la compra de vehicles de mobilitat elèctrica, dels quals 40 turismes purs i 21 híbrids endollables de gasolina; cinc furgonetes elèctriques pures i vuit motocicletes 100% elèctriques. També es van atorgar 28 ajuts al desballestament. «Va ser una llàstima que la dotació pressupostària quedés reduïda, cosa que s’entén per la situació de pandèmia, però val a dir que es va esgotar ràpidament», va valorar Sansa.

Per tot plegat, el president de l’AIVA va fer una valoració positiva de cara al 2021 tot i preveure un inici complicat, d’una banda pel fet que «a pitjor no podem anar» i també per «optimisme, la vacuna o les actuals dates festives». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT