PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Les demandes a la Creu Roja són cada cop més «urgents i crítiques»

L’entitat registra més de 3.110 trucades preventives durant el confinament i 80.000 hores de voluntariat

Per Judith Sáez

Imatge d’arxiu del personal de la Creu Roja Andorrana durant els mesos de confinament total.
Imatge d’arxiu del personal de la Creu Roja Andorrana durant els mesos de confinament total. | Maricel Blanch

La crisi del coronavirus ha impactat, amb major o menor intensitat, a diverses famílies i persones de tots els estrats socials. Des de l’inici, la Creu Roja Andorrana va situar-se a primera línia per donar resposta a les necessitats i assistir a la població que ho va requerir. De fet, els mesos que es va allargar el confinament total van ser un dels punts més «crítics», va ressaltar el director de l’entitat, Jordi Fernández, tot i que actualment s’està donant un segon pic. «Ara mateix, amb la segona onada, estem notant més aquesta precarietat i aquestes ajudes que ens estan demanant de manera urgent i crítica», va assenyalar a EL PERIÒDIC.

El directiu no s’aventura a concretar el temps que es prolongarà la situació de vulnerabilitat malgrat que pronostica que «no serà aviat» i creu que «s’allargarà com a mínim fins que duri aquesta crisi sanitària amb les conseqüències econòmiques i socials». Així mateix, va destacar que s’han detectat nous perfils de demandants, persones que no «haguessin requerit assistència, ni ajuda, en una situació normal», però que arran de les circumstàncies produïdes per la pandèmia s’han vist avocades a fer-ho.

Molts casos han estat els assalariats afectats per una Suspensió Temporal del Contracte de Treball (STCT) o de Reducció de la Jornada Laboral (RJL) els quals, tot i mantenir uns ingressos per poder sobreviure, «aquests han estat sovint insuficients per poder fer front a totes les necessitats i compromisos que tenen», manifestava Fernández. A més, va recordar la situació de les persones que s’han quedat a l’atur i han fet front als treballs de cura i d’assistència de familiars, amb els recursos econòmics estalviats. Per altra banda, un altre dels col·lectius afectats han estat els treballadors temporers, als quals la Creu Roja fa gairebé un any que assisteix. «Alguns s’han quedat a Andorra de manera irregular i els hem hagut d’ajudar des de finals de la temporada passada fins a inicis d’aquesta, que de nou s’han trobat amb una situació irregular, però sobretot amb una gran precarietat», va constatar el director.

Tot i això, des de l’ens destaquen que la gent gran és el col·lectiu «més castigat en aquesta crisi, no socialment o econòmica, però sí sanitàriament», sobretot pel que fa a la salut mental. En aquest sentit, Fernández va emfatitzar en una cita que va llegir en un mitjà de comunicació: «Alguns s’han mort per una qüestió purament sanitària, mentre que altres els hem protegit d’una malaltia, però els matarem de solitud».

Els voluntaris de l’entitat han treballat més de 80.000 hores, «quelcom increïble», valorava el director, que matisava que durant el punt més àlgid de la pandèmia es van gestionar 1.934 voluntaris, a diferència d’abans de la crisi que en coordinaven 178. Actualment, compten amb 540. En l’àmbit de la botiga solidària, s’han mobilitzat 36.841 quilograms de productes i articles, i pel que fa a les trucades preventives durant el confinament, aquestes van superar les 100.000. A més, d’assistències telefòniques i per mail se’n registren un total de 1.484 i les actuacions d’assistència domiciliaria sumen 902. Així mateix, des de la Creu Roja apunten que han atès «quasi a tota la població» en tant que la majoria ha passat pels StopLabs habilitats pel cribratge massiu, així com per l’escolar. 

Amb tot, Fernández afirma que la crisi de la Covid-19 és «la pitjor que hem hagut de respondre en els últims anys» per la seva «magnitud i durada», tant l’ONG, Andorra, com mundialment.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT