Escaldes-Engordany
Aixàs: «Estem tots aguantant la respiració per veure com acaba tot»
El president del MoraBanc subratlla l’esforç dels clubs, els patrocinadors i les institucions durant la pandèmia
El president del MoraBanc, Gorka Aixàs, va assistir ahir al vuitè cicle del Futur a Debat de la Confederació Empresarial Andorrana (CEA) sobre el futur de l’esport al Principat. Aixàs va parlar sobre els efectes de la pandèmia per les entitats esportives, com és el cas del Bàsquet Club Andorra. «Entitats, patrocinadors i institucions estem tots agafant aire i aguantant la respiració per veure com acaba tot això», va confessar el president, que va concretar més enllà sobre l’absència de públic al pavelló a causa de la Covid-19: «Es pot veure per la tele, però la part que aporta el públic quan està al camp es perd. Necessitem que la gent estigui en contacte amb l’equip». Per descomptat, la no presència d’espectadors es tradueix en una pèrdua d’ingressos. «L’impacte és inequívoc. Si el públic no ve, tenim menys ingressos. A més, tenim més despeses, com en el tema mèdic, que ha agafat molt protagonisme. La Covid ens ha provocat una davallada d’ingressos de 300.000 euros i hi ha una incertesa gran. Però també hem tingut suport dels nostres patrocinadors i és el moment de resisitir», va manifestar Aixàs. No obstant això, es va mostrar agraït perquè «tenim 20 equips i tots poden entrenar. Permeten seguir formant els nens i que no es desenganxin de fer esport».
Amb Aixàs, també hi van assistir el director de VSL Sports, Gerard Riart, i el CEO d’MVM Sports Groupe, Albert Miralles. El mateix Miralles es va mostrar d’acord amb el president del MoraBanc sobre l’esport formatiu i va creure que «Andorra té un avantatge en aquesta situació perquè la pandèmia s’ha controlat bé. A alguns llocs d’Espanya, no s’està entrenant i es perdran generacions». Tant Miralles com Riart també van explicar la seva preocupació arran de la Covid-19. Riart, que organitza La Volta als Ports, que a diferència d’altres marxes ciclistes com La Purito es va poder fer, va declarar que «l’impacte és molt gran. Molts esdeveniments s’han hagut d’anul·lar i molt pocs s’han portat a terme adaptats» amb molta incertesa perquè «fins l’últim moment no saps si pots tirar endavant la prova». La seva empresa ja està treballant de cara a l’Skimo, que tindrà lloc al febrer amb un 70% de participants estrangers, per la qual cosa s’estan plantejant «fer una prova d’antígens abans de recollir el dorsal».
Malgrat tots els contratemps produïts per la crisi sanitària, l’esport andorrà és un sector d’oportunitats. «Abans estàvem molt enfocats a l’esquí i al comerç. Fa uns anys que el Govern i Andorra Turisme estan apostant pels esdeveniments esportius fora de temporada. Que un turista vingui a fer una cursa o a veure un partit de bàsquet vol dir que després pot anar a esquiar o de compres. Hem d’apostar per la marca Andorra», va sentenciar Riart, que també assumeix la presidència de la Federació Andorrana de Ciclisme. A més, aquest posicionament del país ha provocat que molts esportistes professionals vinguin com a residents atrets per més aspectes que els beneficis fiscals: «Alguns esportistes que representem han vingut a viure aquí i se senten a gust. La qualitat de vida és altíssima i poden entrenar en alçada. Si venem més la marca esportiva d’Andorra, en vindran més», va afegir Miralles, que és representant d’esportistes professionals. Aixàs va compartir l’opinió del seu homòleg al debat i va explicar que amb el valor intangible del Principat, costa menys fer fitxatges pel MoraBanc: «Andorra té més facetes que anteriorment. És atractiva i ens l’estan comprant. Al triar segons quina destinació per desenvolupar la teva carrera esportiva, Andorra agrada i davant una oferta econòmica millor pot ser un factor». Miralles va afegir sobre aquest aspecte que si els esportistes continuen venint a residir al país «els nens els veuen i pot repercutir que Andorra pugui competir al màxim nivell i tenir esportistes top» en un futur.
Un altre factor primordial d’aquest posicionament com a destinació de turisme esportiu, són els campus i les estades de diferents equips, com passa amb diverses disciplines del Barça o molts equips ciclistes. «Molts equips professionals han vingut aquí aquest estiu. Les categories inferiors ho veuen i sempre es vol imitar els professionals. Per exemple, han vingut molts ciclistes amateurs només perquè venen aquests equips», va argumentar Riart. Aquest fet també té un efecte positiu sobre el comerç especialitzat: «S’havia esgotat la venda de bicicletes en plena pandèmia. S’ha de potenciar això», va afegir Miralles. Per la seva banda, Aixàs va admetre que «hi ha hagut una marxa més aquests anys a escala institucional» i va recordar que «fins a l’últim moment, va ser possible acollir la fase final de l’ACB contra candidatures més potents econòmicament. El com fem les coses és un intangible important». Finalment, València va acollir el final de la Lliga Endesa gràcies a un pressupost superior, però el president del MoraBanc va deixar clar que «li hem de donar a aquestes coses el valor que mereixen».