PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Les companyies de bus aguanten gràcies als serveis nacionals

Coopalsa i Nadal estan a l’expectativa que la mobilitat es recuperi perquè creixi la demanda

Per Lídia López

Imatge d’arxiu d’un bus fent parada a l’alçada de l’Estació Nacional d’Autobusos.
Imatge d’arxiu d’un bus fent parada a l’alçada de l’Estació Nacional d’Autobusos. | Maricel Blanch

Aquesta setmana es feia públic que la companyia de transport Andbus, després de l’intent fallit per negociar una retallada salarial amb la seva plantilla, acomiadarà una vintena de treballadors arran de la complicada situació econòmica que viu l’empresa per la important davalla del volum de feina al sector. La resta de companyies que operen al país, també han anat constatant al llarg dels mesos, amb afectacions originades per la pandèmia del coronavirus, una pèrdua considerable de la clientela i del negoci. I, si bé per ara han anat subsistint, alerten que la seva estabilitat també perillarà si les dificultats actuals s’allarguen gaire.

Segons va explicar el gerent de Cooperativa Interurbana, i també en nom de Coopalsa, Gabriel Dallerès, el servei que s’ha vist més afectat dins del sector del transport és el discrecional, per la manca de viatges, seguit de l’internacional, per les actuals restriccions de mobilitat. En aquest sentit, Dallerès va fer referència a la línia Andorra-Portugal, que es va recuperar al juliol amb una anada i una tornada setmanal, i que tot i que és poc utilitzada, «mantenim per intentar donar servei a la gent que es desplaça». En una línia similar, el director d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, va explicar que arran del confinament perimetral de Catalunya, la seva línia a Barcelona es va reduir a les quatre freqüències diàries, i és principalment utilitzada per estudiants o per motius mèdics.

Ambdues companyies estan mantenint l’estabilitat gràcies al servei nacional que presten, tant pel que fa a les línies interurbanes i les parroquials, com també de transport escolar. Però, tot i això, també han hagut de dur a terme ajustaments a les plantilles per tal de poder subsistir. «Les coses estan molt dures i estem en un estat econòmic justet», va declarar Gabriel, que també va reconèixer que «les mesures que ara està prenent Andbus nosaltres ja les vam impulsar només començar la pandèmia».  Concretament, aquestes mesures van consistir a fer una reducció de la plantilla mitjançant la no renovació de contractes que finalitzaven i posar en ERTO part dels treballadors. Aquesta segona mesura també es va utilitzar des de Coopalsa, que ara mateix també té un règim especial pactat amb els seus treballadors: l’empresa s’ha compromès a liquidar 40 hores setmanals als treballadors encara que no es facin, perquè «el personal se’n ressenti el mínim possible». De fet, tant Gabriel com Dallerès van explicar que, al setembre, es van recuperar la totalitat de treballadors perquè l’activitat «semblava que es tornava a regularitzar». Però, les noves limitacions els tornen a situar en una situació molt delicada: «si això dura molt, també patirem», va assegurar Gabriel. I és que, malgrat que el servei nacional segueix funcionant, Dallerès va recordar que les línies interurbanes que gestiona la seva companyia han perdut més de mig milió d’usuaris d’ençà del mes de març. «No hi ha l’afluència d’usuaris que hi havia l’any passat a la mateixa època, és a dir, que la reducció no és tan dràstica com les altres activitats, però també és greu».

Gestionant la incertesa 

Per tot plegat, des de les direccions dels serveis de transport declinen fer previsions de futur, ja que, tal com va destacar Gabriel, «estem treballant dia a dia». «El principal problema que hi ha és la incertesa que tenim. Ens trobem que avui et diuen una cosa, i la setmana que ve prenen una altra decisió, i sovint són decisions d’altres països annexos a nosaltres però que també ens afecten», va afegir. Per aquest motiu, les empreses opten per seguir articulant el seu servei en funció de la demanda existent. 

No obstant això, la realitat és que la reobertura de les fronteres aportaria més volum de feina al servei. D’una banda, perquè es podrien recuperar freqüències internacionals si no és necessari tenir un justificant per viatjar a la resta de països. I de l’altra, perquè, en cas de començar també la temporada d’esquí, augmentarien els usuaris de les línies nacionals pel que fa a treballadors que atenen als turistes i es desplacen als seus llocs de feina, segons va descriure Dallarès.  A més, tal com va recalcar Gabriel, el fet de formar part d’un gran grup com és el cas de Nadal, no els garanteix cap suport aliè, ja que segons va exposar, «cada una de les bases està treballant de forma independent». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT