Escaldes-Engordany
Un Black Friday per innovar
El tancament de fronteres fa preveure una jornada de compres només pels residents
Avui se celebra arreu del món el ja tradicional Black Friday, una jornada que ha anat guanyat adeptes al llarg dels anys i ha crescut en popularitat, fruit de les ganes de consumir dels compradors i d’iniciar amb bon peu la campanya nadalenca dels comerciants. Però enguany, aquesta jornada estarà obligatòriament marcada, com tantes altres coses, per la pandèmia del coronavirus. Així, l’afectació més notable pels comerços andorrans serà el client únicament local, per la impossibilitat d’arribada de visitants tant espanyols com francesos, fet que genera una incertesa de cara al seu desenvolupament.
Segons va detallar el responsable de màrqueting i comunicació de l’Illa Carlemany, Andreu Invernon, «veníem notant fa dos o tres anys un crescendo de l’afluència durant el cap de setmana del Black Friday» i fins i tot, «notàvem presència de turisme el mateix divendres durant el dia, quan el més lògic hauria estat no veure’ls fins al capvespre». «Recordo que l’any passat va ser un cap de setmana molt bo, però no només pel turisme, sinó també per la gent del país», va puntualitzar Invernon, que va explicar que «la gent aprofita per avançar les compres de Nadal». Així, mantenir l’interès dels compradors locals és l’única manera de salvar la jornada enguany.
D’altra banda, el responsable de màrqueting i comunicació de l’Illa també va recalcar que tots els establiments estan optant per «seguir fent ofertes aquest any», i fins i tot, va considerar que, tenint en compte el context actual, «potser encara se’n fan més i tot».
Tanmateix, els assessors i analistes del comerç, alerten d’ençà de l’aturada provocada per la crisi sanitària del coronavirus, que l’e-commerce és la via per resoldre aquest entrebanc, i asseguren que el nou model que s’està generant serà el que liderarà després de la pandèmia. En aquest sentit, l’especialista en excel·lència comercial i cofundador de la consultora comercial ActitudPro, amb seu a Barcelona, però oficina també al Principat, Fede Martrat, va considerar que si bé a Andorra alguns comerços «ja han après que la visió és la de les plataformes digitals, encara hi ha molt camí per fer». En aquest sentit, Martrat va apuntar a «una qüestió de mentalitat» dels comerciants, assegurant que «si els empresaris no fan el canvi, els seus treballadors tampoc el faran».
«La situació és la que és, i no és gens fàcil», va declarar l’expert en excel·lència comercial, que també va considerar que «trobo que hi ha deures que s’haurien d’haver fet i no es van fer, però en podem treure lliçons pel futur». I, aquestes lliçons, són per a Martrat, l’adaptació definitiva dels canals de venda digitals.
«Estem fent la venda tradicional el millor que sabem, però hem de preparar-nos digitalment perquè els nostres clients puguin fer-nos les comandes per internet», va sentenciar. «Ja sigui des d’Andorra, Espanya o França, hem d’abordar els nostres clients de formes diferents, que sempre ens puguin preguntar, que ens interessem per ells, donar-los les facilitats», va exposar Martrat, que també va destacar la necessitat de poder fer l’enviament sense problemes allà on sigui el client en qüestió. «Penso que aquests aspectes, els comerciants d’Andorra, els han deixat de banda perquè han tingut els clients sense massa esforç», va considerar.
Emmirallar-se a YouTube
Per aquest motiu, Martrat va exposar que, des de la seva consultora, s’ha dissenyat un sistema consistent en un plató digital que s’instal·la a cada establiment que així ho requereix, amb les càmeres, els focus i l’ordinador llest per poder vendre els seus productes exposant-los directament, i compartint aquest material a les xarxes socials i altres plataformes. «Crec que els comerciants haurien d’aprendre molt dels YouTubers, perquè fan aquest tipus de contingut, sense que sigui de forma gaire treballada i des de casa seva, i aconsegueixen arribar a molta gent», va detallar Martrat.
En aquest sentit, per a l’expert en excel·lència comercial, la situació generada pel coronavirus ha estat el cop que ha evidenciat encara més aquesta necessitat de readaptar-se al digital, apuntant que «després de la pandèmia res serà igual, les coses canviaran de forma definitiva». A tall d’exemple, Martrat va fer referència a Microsoft, assegurant que «les empreses més grans ja han entès que el món va cada vegada més a les plataformes digitals», i el seu producte Teams, un sistema de videotrucades, dels més utilitzats actualment per la necessitat d’aquestes noves vies de comunicació. «Ara no hi ha més remei que posar-se les piles, i penso que a Andorra, hi ha gent que ja ha començat a moure’s, però d’altres, simplement, han optat per tancar i esperar que tot passi», va lamentar Martrat.