PUBLICITAT

Andorra la Vella

Funció Pública revisarà 350 llocs de treball per a la digitalització

Pallarés apunta que la redefinició de les feines pot comportar millores salarials i descarta els acomiadaments

Per Judith Sáez

La ministra de Funció Pública i Simplificació de l’Administració, Judith Pallarés, i la secretària d’Estat de Funció Pública, Lara Vilamala, ahir.
La ministra de Funció Pública i Simplificació de l’Administració, Judith Pallarés, i la secretària d’Estat de Funció Pública, Lara Vilamala, ahir. | SFGA/JAViladot

El Ministeri de Funció Pública i Simplificació de l’Administració avaluarà i valorarà 350 llocs de treball amb l’objectiu de redefinir les tasques que desenvolupen els diferents departaments, impulsant la transformació digital i la simplificació de l’Administració. Així ho va anunciar ahir la titular del ministeri pertinent, Judith Pallarés, qui va concretar que es convocarà un concurs públic per ajudar el Govern en l’elaboració d’aquest pla que preveu classificar els llocs de treball perquè s’adaptin a les noves competències digitals que s’han d’adquirir per part dels professionals del funcionariat.

La mesura també provocarà canvis en les taules retributives dels treballadors, ja que s’hauran d’adaptar en resposta a la nova definició de càrregues i funcions dels llocs de treball pel personal del departament de la Secretaria de Funció Pública (SEFP). En aquest sentit, Pallarés va apuntar que es preveu reconduir les feines que es fan i no pas augmentar-les o «perdre llocs de treball». De fet, es contempla una reubicació del personal i es deixa la porta oberta a la possibilitat de fomentar les prejubilacions, ja que les vacants hauran de donar resposta a les noves necessitats de l’Administració d’acord amb els nous mètodes digitals que s’implementaran.

Pel que fa al plec de bases del concurs, aquest es publicarà avui mateix al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra (BOPA) i comptarà amb una partida pressupostària de 215.000 euros, per tres anys. Des de l’Executiu van concretar que aquest serà plurianual i que es preveu tancar-lo a finals d’any. A més, van destacar que els efectes d’aquest treball que es desenvoluparà a l’Administració general s’aniran «veient progressivament», tot i que «l’impacte» serà notori un cop acabat, l’any 2022. El darrer sistema de valoració i assignació de nivell de classificació corresponent a un lloc de treball determinat es va fer l’any 2000, per la qual cosa l’Executiu va constatar que convé actualitzar-ho i que s’adapti a la realitat actual.

Més enllà de tenir en compte les noves funcions i tasques necessàries per a aquesta transformació «que miri cap al futur», la proposta s’haurà de basar en una anàlisi comparada de la classificació i retribució amb organitzacions similars. En concret, segons va apuntar la Secretària d’Estat de Funció Pública, Lara Vilamala, la nova graella haurà de constar de quinze nivells i tenir en compte que l’evolució de l’IPC o de l’augment de salari mínim no en suprimeixi cap.

Així mateix, Pallarés va ressaltar que no s’efectuaran reduccions salarials sinó que, en tot cas, es podrien contemplar millores d’acord amb la capacitat econòmica de l’Executiu. I és que, segons la ministra l’actual graella salarial «es va definir fa 20 anys» i s’haurà d’adaptar també tenint en compte que «la voluntat del Govern és que el salari mínim vagi augmentant». 

Per altra banda, aquesta adaptació s’haurà de fer tenint en compte la carrera professional i es preveu que el funcionariat compti amb una formació específica. Per exemple, la ministra va destacar el cas dels tècnics administratius, els quals gestionen molts tràmits en paper i hauran d’adaptar els mètodes de treball i implementar la documentació electrònica. Unes feines que majoritàriament, segons afirmava la ministra, estan ocupades per personal eventual i «s’hauran de reduir o es podran complementar aquestes noves funcions amb altres tasques».

A més, «el teletreball serà molt important en aquest nou decret» del pla de racionalització i optimització, determinava la titular de Funció Pública, tot subratllant que l’escrit no està tancat i que inclourà altres mesures com les reduccions de jornades. S’haurà d’implementar durant el 2021 i s’espera que generi un estalvi durant el mateix exercici, també tenint en compte la situació epidemiològica causada per la pandèmia de la Covid-19.

PUBLICITAT
PUBLICITAT