PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Andorra compartirà la gestió educativa a la pandèmia

Els ministres d’Educació també debatran sobre models de sostenibilitat

Per El Periòdic

Un alumne pren classe a un centre educatiu del país.
Un alumne pren classe a un centre educatiu del país. | L. L.

L’impacte de la crisi sanitària provocada per la Covid-19 sobre l’educació serà un dels eixos sobre els quals debatrà la XXVII Conferència Iberoamericana de ministres d’Educació que Andorra acollirà avui de manera telemàtica. Uns dels objectius de la trobada, emmarcada en els actes preparatoris per a la Cimera de caps d’Estat i de Govern que el país acollirà el mes d’abril de l’any que ve, és que els Estats participants a la reunió puguin compartir les seves experiències sobre com els diferents sistemes educatius s’han adaptat a les noves circumstàncies imposades per la pandèmia.
Així, la ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, compartirà de quina manera, un cop decretat el tancament de les escoles el mes de març, es va treballar per facilitar l’ensenyament telemàtic, ja que la vocació del ministeri va ser que les classes poguessin continuar. Explicarà com es van repartir dispositius informàtics entre els alumnes que no en tenien, amb un total de 308 tauletes entregades, i l’habilitació de 59 connexions a internet. D’altra banda, també es va crear una pàgina web per aglutinar tota la informació que vinculava educació i Covid-19.

A més, Vilarrubla també compartirà com l’experiència del retorn voluntari dels alumnes a les aules el mes de juny va servir per preparar la de setembre, que s’ha fet de manera esglaonada i amb un cribratge previ de tota la comunitat educativa. Aquest test massiu i gratuït va cloure amb el 97% dels estudiants testats i la realització de 10.880 proves diagnòstiques.

D’altra banda, la titular d’Educació també donarà a conèixer la singularitat d’una estructura d’educació basada en tres sistemes: l’andorrà, l’espanyol i el francès, que depèn de la lliure elecció de les famílies, es gestiona des dels governs andorrà, espanyol i francès, i consta de tres idiomes vehiculars diferents. En aquest sentit, Andorra incidirà en les competències lingüístiques en català, castellà i francès que adquireixen els estudiants i també en el fet que fins i tot poden adquirir coneixements en la llengua i la cultura portugueses, molt presents també al Principat.

Així mateix, a banda de la pandèmia del coronavirus i els seus efectes sobre el desenvolupament de l’educació, un dels eixos sobre el qual els ministres iberoamericans d’Educació centraran la jornada serà el de les escoles i sistemes educatius innovadors i compromesos amb la sostenibilitat. En aquest sentit, des d’Andorra s’incidirà en el projecte de les escoles verdes, una proposta d’educació ambiental de la qual ja participen 9.000 alumnes, és a dir, el 80% del total del país. De fet, l’objectiu fixat és que abans no acabi l’any, tots els centres públics del país es trobin integrats en aquesta iniciativa. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT