PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

L’ACA demana al Govern que aposti per la mobilitat elèctrica

Andorra es troba a la cua d’Europa en matriculacions ‘verdes’

Per Victoria Gómez Pérez

Recàrrega d'un vehicle elèctric.
Recàrrega d'un vehicle elèctric. | EL PERIÒDIC

«Per què Andorra és l’únic país de l’entorn en què les matriculacions de vehicles elèctrics baixen?», es va preguntar ahir el secretari general de l’Automòbil Club d’Andorra (ACA), Toti Sasplugas. Per tal de respondre els dubtes, l’entitat ha realitzat un estudi en què compara el Principat amb diferents països europeus i del qual s’extreu que el 2019 mentre a Noruega les matriculacions de cotxes elèctrics van pujar un 68,50% a Andorra van baixar de 94 a 51, suposant un 0,4% de les totals.

«Podríem pensar que és una qüestió de regions, però el cert és que a França van pujar un 9,10% i a Espanya un 3,20», va matisar Sasplugas. I va afegir: «Tampoc és una qüestió de mides, perquè a Luxemburg van pujar un 7,20 i a Liechtenstein un 5%». Els punts de recàrrega públics per quilòmetre quadrat tampoc haurien de servir com a excusa, ja que en aquest cas Andorra supera la mitjana amb un 0,14% i 67 dispensadors.

Per tant, l’ACA considera que per «superar les barreres i impulsar el vehicle elèctric al nostre país és imprescindible crear un ecosistema d’avantatges més ampli que l’actual», de manera que «no es tracta tant de subvencionar l’adquisició de vehicles, sinó de promoure incentius». En aquest sentit, el secretari general va apostar per presentar més beneficis en els aparcaments, oferir carrils de circulació preferents, reduir impostos nacionals i taxes comunals i, molt especialment, plantejar subvencions per a la instal·lació de punts de recàrrega a casa, ja que «els del carrer només haurien de servir per a emergències». 

Amb tot, des de l’ACA també van apuntar que a mitjà termini caldrà potenciar des de l’Administració la mobilitat a peu, la utilització dels patinets i les bicicletes no esportives, el transport privat sostenible i el transport públic fins a fer-lo gratuït. El ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, present en l’acte de publicació del vuitè Informe de la Mobilitat (Imaca) va defensar que des del Govern «ja s’han impulsat moltes accions, com el pla Engega», tot i que es tornaran a replantejar en la pròxima Taula Nacional de Mobilitat. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT