PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Turisme valora positivament l’estiu, tot i perdre el 15% visitants

Canals considera que les xifres són «força positiva», si es comparen amb les assolides per altres destinacions

Per El Periòdic

Gent a les terrasses d’establiments ubicats al centre històric d’Andorra la Vella
Gent a les terrasses d’establiments ubicats al centre històric d’Andorra la Vella | ARXIU ANA

Andorra ha registrat durant els mesos de juny, juliol i agost l’arribada de 2.092.649 de visitants, una xifra que representa una davallada del 15,3% respecte del 2019, en què l’entrada de visitants va ser de 2.470.133. Així ho va donar a conèixer ahir la ministra de Turisme, Verònica Canals, en resposta a una bateria de preguntes formulades per la consellera general del Grup Parlamentari Socialdemòcrata (PS) Susanna Vela. En el text, la ministra assegura que «tenint en compte la situació provocada per la pandèmia de la Covid-19 i el gran impacte que ha generat en l’àmbit turístic», les dades d’Andorra són «força positives», sobretot si es comparen amb les xifres assolides per altres destinacions. Pel que fa a l’arribada de turistes s’ha registrat l’entrada de 567.445 persones, un 33,7% menys que en el 2019, i si es parla d’excursionistes, la caiguda ha estat del 5,5%, passant d’1.615.904 durant el 2019 a 1.527.224 aquest estiu. Tal com va informar Canals, el ministeri contracta mitjans publicitaris a través d’una agència de mitjans amb la voluntat d’«afinar una planificació i optimitzar-ne el seguiment», de manera que els resultats obtinguts siguin els més reals possibles.

La consellera socialdemòcrata també va demanar en quins mitjans de comunicació, premsa i audiovisual, s’ha fet la promoció turística d’enguany i quin és el cost que ha tingut tot plegat. En aquest sentit, Canals ja va informar que, per tal d’afavorir el turisme de proximitat, s’impulsarien campanyes de promoció del país als mercats de proximitat, especialment a Espanya i França. En ambdós països la marca Andorra ha tingut una presència continuada de tres mesos (del 3 de juny al 31 d’agost), i ha suposat una despesa d’1.787.004 euros (1.167.810 euros a Espanya i 619.194 euros a França). Enguany Andorra Turisme ha treballat amb nou touroperadors, cinc d’espanyols –un d’ells també operatiu a França–, dos a Alemanya, un als Països Baixos i un a Bèlgica.

Una altra de les demandes de Vela era saber com s’encabeix en aquest context la campanya duta a terme per altres administracions públiques, com ara els comuns. En aquest cas, Canals va recordar que Andorra Turisme treballa conjuntament amb les corporacions en el marc del programa Infoturisme. L’objectiu del programa és generar sinergies conjuntes, potenciar i crear activitats i productes d’interès turístic i fomentar la coordinació entre totes les parts. Així, la ministra va posar en relleu que el programa Infoturisme es valida anyalment entre totes les parts, per la qual cosa s’acorden els projectes que es treballaran i es valida el full de ruta i el pressupost que s’assignarà.

 

Turisme de compres

Quant a l’execució del Pla estratègic de Turisme de compres que data de l’any 2016, Vela va voler conèixer si hi ha hagut «canvis o redefinicions» fruit de la pandèmia. En aquest sentit, Canals va respondre en nom del Ministeri de Presidència, Economia i Empresa que els principals objectius estratègics del pla eren «tornar a posicionar Andorra com una destinació de compres de referència» a partir de l’oferta comercial, la turística i l’espai públic i de gestió. Els resultats han estat la convocatòria de 110 persones en 46 reunions amb una mitjana d’assistència del 89% (que en les comissions de l’eix central i del Pas de la Casa superen el 90%). A partir d’aquí, s’han plantejat 111 accions, que han desembocat en una visió integral de la situació del comerç al detall a escala nacional, a més d’un àmbit de treball conjunt entre el sector públic i el privat. Així, segons es desprèn de la resposta als socialdemòcrates, «aquests processos de negociació a hores, es constaten a l’àmbit privat com entre comuns. En aquest sentit, val a dir que algunes accions s’han pogut demorar per l’impacte que han pogut tenir les eleccions a les parròquies i els canvis d’interlocutors».

Finalment, des del PS també es va voler saber de quina manera s’utilitza la campanya Covid-ready, al que Canals va respondre que el més important és unir el destí (Andorra) amb la natura, la muntanya i activitats a l’aire lliure. Aquesta situació, va suposar que «els resultats aconseguits durant l’estiu fossin molt millors del que tot el sector s’esperava», va afegir la ministra de Turisme. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT