PUBLICITAT

Andorra la Vella

El Govern acorda un préstec per valor de 12 milions amb el CEB

L’import es destinarà a sufragar les despeses derivades de la Covid

Per Lídia López

Uns Bombers fan proves TMA a la Caserna.
Uns Bombers fan proves TMA a la Caserna. | El Periòdic

Andorra ha tancat un acord amb el Banc de Desenvolupament del Consell d’Europa (CEB) per una quantitat de 12 milions d’euros dins d’una línia de crèdit destinada a ajudar als països a fer front a la pandèmia. Així ho va assegurar ahir el ministre de Finances, Eric Jover, que també va detallar que aquest acord s’emmarca en la línia de la diversificació del finançament del país.

Es tracta d’un crèdit a tornar en un màxim de 15 anys, sobre el que encara no s’han determinat els interessos, si bé Jover va assegurar que estaran per sota dels de la banca comercial i per això «suposa un estalvi pel Govern. L’import es destinarà a les despeses associades a la Covid-19, amb la particularitat que inclou algunes de ja efectuades i les futures. «No necessitàvem aquesta quantitat, però d’aquesta manera tindrem més múscul per fer front a la pandèmia», va apuntar el ministre.

Alguns dels aspectes inclosos en el tracte són l’adquisició dels diferents tests diagnòstics que s’utilitzen, les obres d’adaptació per ampliar l’UCI així com l’adquisició de ventiladors mecànics, la contractació de personal sanitari, o les possibles compres futures tant de vacunes com de nous mètodes diagnòstics que el ministre de Salut, Joan Martínez Benazet, ja està treballant. I és que, tal com va detallar el ministre, l’Executiu estima que «de forma directa o indirecta, hem injectat uns 400 milions d’euros», un «gran esforç» tenint en compte que el pressupost anual del Govern és d’uns 450 milions d’euros, a la vegada que va recalcar que és una xifra que «creix dia a dia». 

Entrant al detall de la despesa exclusivament sanitària, Jover la va xifrar en 15 milions d’euros, recordant també que per ara «no hi ha previsió que s’aturi». A tall d’exemple, el ministre va compartir que, malgrat que el Ministeri de Salut va establir acords amb l’empresa que cedeix la tecnologia diagnòstica per accedir-hi a un cost baix, considerant la despesa del mateix reactiu per les proves, el personal que la fa i els seus elements de protecció, cada prova TMA costa uns 40 euros. Així, fent la relació dels tests que s’han fet, la xifra ascendia, segons Jover, a uns 1.300.000 euros.

En qualsevol cas, el ministre va assegurar que el Govern «ha pogut fer aquests esforços significatius perquè els anteriors governs demòcrates havien fet els deures» i això «ens ha permès agafar les decisions ambicioses que hem agafat» perquè «mai vam tenir el dubte que el cost fos un fre».

Diversificació del finançament

Jover també va posar en relleu l’agilitat i la bona voluntat per part del CEB a l’hora de col·laborar, perquè el Principat tot just va esdevenir el 42è estat membre el passat 26 de maig. Per això, el titular de Finances també va compartir que aquest havia esdevingut un primer pas en la seva relació i que «ens hem emplaçat a treballar en altres projectes», assegurant que l’ens té línies de crèdit que inclouen qüestions com la transformació digital i la sostenibilitat, entre d’altres, que estan «molt alineades amb les prioritats del Govern», emmarcada a més en la «voluntat de diversificar les fonts de finançament d’Andorra.

Actualment, el Govern es finança amb crèdits amb entitats nacionals, l’emissió de deute nacional i internacional, un crèdit amb Crédit Agricole, i la venda de bons al Banco Santander. A més a més, Jover també va confirmar que estan treballant  amb altres institucions internacionals que, en definitiva, «ens ajudaran a tenir més resiliència», posant d’exemple les converses amb el Banc Europeu d’Inversions (BEI), que treballa «en projectes i infraestructures potents». 
«Aquesta capacitat de diversificar i estrènyer llaços amb l’estranger està molt ben valorat per part de les empreses de ràting», va apuntar el ministre, que també va afegir que «això afecta positivament a la reputació del país». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT