PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El confinament que toca

Mares i pares veuen preocupats els problemes burocràtics que allarguen l’aïllament dels seus fills, «jugant amb la seva escolarització»

Per Lídia López

Alumnes a l’inici del curs escolar a Sant Julià.
Alumnes a l’inici del curs escolar a Sant Julià. | El Periòdic

Les famílies afectades per l’aïllament d’un menor viuen amb preocupació la gestió i els tempos del procediment. Aquest és el cas de la Nadia Sopena, mare d’un nen d’infantil quatre al col·legi Sant Ermengol. El centre va trucar a la família el divendres passat, dia 18, perquè anessin a recollir el menor, ja que s’havia detectat un positiu entre els companys. Els primers passos van ser ràpids, i l’endemà mateix, el petit ja s’havia realitzat la prova TMA corresponent. «El nen ha estat fent el compte enrere per fer-se la segona prova i poder tornar a l’escola», explicava la mare. Però, a 48 hores de fer el nou test, el Ministeri de Salut els va informar que la prova que estava planificada per avui, set dies després de la primera, es traslladava a dimarts, allargant conseqüentment els dies de confinament.

«Vaig trucar l’endemà mateix a la pediatra i em va confirmar la negativitat del meu fill, però la comunicació oficial per part de l’Administració no va arribar fins al dimecres», va exposar la Nadia, que també va detallar que va ser amb aquesta oficialització dels resultats que es va detectar un altre positiu entre els alumnes i que per això s’estirava l’aïllament. Però, com va posar en relleu, «aquests nens no tenen contacte amb ningú des del divendres passat, així que l’escenari no ha canviat». D’aquesta manera, en lloc de tornar el dimarts 29, complint el temps d’aïllament estipulat, «compta que la segona prova serà dimarts, i entre que surten els resultats i el ministeri els trasllada a l’escola, estimem que fins divendres o ja dilluns no podran tornar, i això són més de 15 dies aïllats». I de fet, com a membre de l’Associació de Pares d’Alumnes del col·legi Sant Ermengol (Apser) i pel seu contacte amb diversos grups de pares, la Nadia assegura que «el centre, fins que no rep la confirmació oficial, no pot deixar que cap alumne torni», malgrat que segons li ha traslladat la direcció «també estan lluitant amb el ministeri perquè els alumnes puguin reincorporar-se com més aviat millor».

Però, gràcies a haver contactat amb personal del laboratori on s’analitzen les TMA, aquesta mare afectada ha arribat a la conclusió que el problema s’origina per «una sobresaturació del sistema administratiu que no concorda amb la rapidesa dels resultats de les proves TMA». D’aquesta manera es produeixen situacions de «diferències en l’aplicació dels protocols dissenyats, desinformació i manca d’agilitat» que afecta la tornada a les aules d’uns nens que «veuen tristos com s’han de quedar empresonats a casa quan la resta del seu nucli familiar pot fer vida normal». De fet, aquesta vida normal no ho és del tot, en tant que l’aïllament d’un fill petit també comporta, de retruc, l’aïllament d’una persona responsable que se’n faci càrrec al seu confinament. «Jo estic de baixa maternal i puc estar a casa amb ell, però no existeix una baixa mèdica per aquests casos i els pares han de demanar vacances, permisos retribuïts o no i jugar-se els llocs de feina», va assegurar la Nadia. «Tot plegat és un desgavell. El que volem els pares és que si es pren una decisió, s’asseguri la capacitat dins del funcionariat de gestionar-ho sense que sortim perjudicats», va expressar, a la vegada que també va apuntar que «estem jugant amb l’escolarització i l’educació dels nostres fills, així que pensem que són temes prou importants perquè siguin àgils i curosos». «Els infants són els grans perjudicats de la crisi i demanem reciprocitat, així que si l’aïllament ha de ser de 10 o 14 dies, que així sigui i no s’allargui per la burocràcia», va sentenciar la Nadia.

PUBLICITAT
PUBLICITAT