PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

L’ACU creu que cal permetre els cobraments a través de PayPal

També es partidària de posar damunt la taula l’acord amb Amazon

Per Irene Mas Fàbrega

Imatge d’arxiu de l’Agència Tributària de la frontera hispanoandorrana.
Imatge d’arxiu de l’Agència Tributària de la frontera hispanoandorrana. | TONY LARA

El president de l’Associació de Consumidors i Usuaris (ACU), Lluís Ferreira, va considerar, en declaracions a EL PERIÒDIC, que més enllà de resoldre el tema de la declaració de l’IGI i de la pràctica del tax free, «caldria reprendre un parell de tasques pendents que encara tenim a Andorra». Així, va fer referència a la possibilitat d’efectuar cobraments a través de l’empresa americana PayPal i al fet d’arribar a un acord amb la societat, també estatunidenca, Amazon, «perquè es puguin fer enviaments directament al Principat». En referència als dos temes en qüestió, Ferreira va apuntar que «amb aquests temes, que jo sàpiga, des de l’Administració no s’hi està treballant, però és una petició recurrent dels últims, com a mínim, sis anys. Entenc que no s’hi treballa i no s’hi indaga perquè són temes que xoquen amb els interessos de la pròpia banca». En aquest sentit, el president de l’ACU va explicar que «el PayPal són serveis financers que estan fora del control de la banca perquè deixen de cobrar comissions tal com ho fan a través d’una transferència. El banc, doncs, amb aquest sistema no rasca res i si no rasca res, té un problema».

PayPal és un servei que et permet pagar, enviar diners i acceptar pagaments sense haver d’introduir les dades financeres pròpies contínuament. Actualment, segons l’empresa, 250 milions de persones de més de 200 països i mercats fan ús del mètode. A Andorra, però, no es permet rebre pagaments a través del servei de PayPal. Així ho va explicar Ferreira: «Tu no pots vendre un producte i fer el cobrament amb PayPal, sinó que ho has de fer directament o a través de Visa o a través de transferència». També va assenyalar que «la permissivitat d’ús del PayPal en l’àmbit de material és complicat, perquè seguim tenint les duanes físiques, però pel que es refereix a la prestació de serveis, el cobrament a través de PayPal pagant els impostos a Andorra ens obriria un mercat cap a altres països».


L’IGI i el comerç intern

En referència a l’increment de controls a la duana per assegurar la declaració de l’IGI si s’ha practicat el tax free a algun dels països veïns, Ferreira va opinar que «fins ara hi havia força, per no dir completa tolerància. Ara, el que faran, simplement, serà aplicar la llei». El mateix argument va manifestar la presidenta de l’Associació de Comerciants de l’Eix Central, Sònia Yebra, que va explicar, concretament, que «l’únic que s’està fent és fer complir la normativa, pensem que això està bé i que és lògic». Tot i això, Yebra va apuntar que «també veiem que s’ha de donar el màxim de facilitats per poder fer aquesta tramitació. Potser abans d’exigir s’ha de procurar tenir un sistema per poder-ho fer d’una forma àgil. També caldria comunicar-ho a la gent, perquè sàpiguen com ho ha de fer. Després creiem que el fet de dur a terme el tràmit ja s’anirà normalitzant sol».

 

Aplicar la llei

Pel que es refereix a la relació entre el foment de la declaració de l’IGI i la millora del consum de productes locals per part de la població, és a dir, de la pràctica de comerç intern, Ferreira va opinar que «l’increment de controls no crec que influeixi de cap manera al comerç intern. Sent realista, l’única diferència que hi haurà és que potser creixeran els viatges a la Seu d’Urgell. Potser es faran compres de menys volum però això comportarà més viatges. Al final, la mesura en si no és tan determinant. S’aplicarà una llei que ja hi és, que és d’aplicació i que el que hauríem de fer entre tots és complir-la, ja que fins ara no s’està fent». 

En la mateixa línia, Yebra va apuntar que, des del seu punt de vista, la relació entre la mesura d’increment de controls i la millora en el comerç intern potser no serà beneficiosa, «però com a mínim ens posarà a tots, d’alguna manera, al mateix nivell de competència». Més enllà d’això, va considerar que «el tema de la rebaixa de preus» que l’Associació de Consumidors va esmentar per, segons ells, reforçar d’una manera efectiva el comerç intern, «depèn molt del sector del comerç, del producte que s’ofereix i de la política de cada empresa decidir si es rebaixen els preus o no. També depèn de la dimensió de cada comerç. Al final, no és una qüestió de si beneficiarà o no, del que es tracta és que els comerços locals i els que es troben als països veïns estiguem al mateix nivell». 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT