Més de 5.300 vehicles inscrits per accedir a la ZBE de Barcelona
D’aquests, gairebé 5.000 compleixen els requisits ambientals per circular per la ciutat
Fins al divendres 21 d’agost, el Servei de Tràmits del Govern va notificar fins a 5.365 vehicles que es van inscriure per obtenir algun tipus de permís que els permetés accedir a la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). En concret, fonts del Ministeri de Presidència, Economia i Empresa van explicar a EL PERIÒDIC que 4.997 vehicles sol·licitants del total d’inscrits complien els requisits ambientals, 352 van inscriure’s per sol·licitar una autorització diària per accedir a l’àrea en qüestió tenint en compte que no compleixen els requisits ambientals i els 16 restants són vehicles afectats per alguna de les moratòries. En aquesta línia, van apuntar que «tots els vehicles que sol·liciten el registre són inscrits». La diferència és que «els que compleixen amb els requisits mediambientals no tenen cap limitació d’accés a la ciutat i els que no compleixen han de fer la sol·licitud cada vegada que desitgen accedir a la ciutat i disposen d’un límit per fer-ho 10 cops cada any».
En la mateixa línia, des del mateix ministeri van apuntar que el període de temps que es van efectuar més inscripcions va anar des del dimarts 2 de març, quan es va iniciar el servei de tràmits de registre de vehicles, fins al divendres 12 de març, quan es van començar a aplicar les recomanacions de seguretat decretades pel Govern en el context de la pandèmia de la Covid-19: «Des de l’inici de les inscripcions fins a la data de declaració de la pandèmia van ser els dies amb més demanda, amb una mitjana d’unes 600 sol·licituds diàries».
Circulació per la ZBE
Tots els vehicles que sol·liciten fer-ho s’inscriuen al registre i, tot seguit, el Servei de Tràmits determina quin tipus de permís se’ls atorga. Tot i això, als andorrans no se’ls proporciona cap element distintiu per enganxar al cotxe tal com es fa a Espanya, sinó que tan sols fan falta les dades de la matrícula que queden enregistrades. En aquest sentit, una setantena de càmeres de controls instal·lades a Barcelona detecten les plaques dels vehicles que tenen permís per circular per la zona i no se’ls genera cap sanció.
En aquesta línia, tal com ja va es va informar quan es va posar en marxa el servei de registre per a l’obtenció dels permisos per circular per la ZBE, el director d’Empresa, Comerç, Desenvolupament, Seguretat i Qualitat Industrial i Transport, Josep Pujol, va explicar que en cap cas l’Executiu facilitarà dades personals dels conductors que s’inscriguin, sinó que «únicament es proporciona informació referent al vehicle». També va admetre que això impedeix que les multes dels cotxes no registrats arribin a Andorra, però va avisar que les mateixes són acumulables. Així, va apuntar que quan les càmeres detecten un vehicle que no consta al registre, automàticament es marca com a sancionable, «de manera que si t’atura la Guàrdia Urbana, hauràs de pagar totes les sancions que tinguis pendents».
Les penalitzacions van des dels 100 euros, la més lleu, fins als 1.800 euros. Tot i això, des del Ministeri de Presidència, Economia i Empresa, van apuntar que «entenem que tots els propietaris dels vehicles andorrans que es desplacen assíduament a Barcelona faran la sol·licitud» i que, per tant, no caldrà imposar cap multa.
Requisits ambientals
Pel que es refereix als turismes que compleixen els requisits ambientals, són els de categoria M1 de benzina Euro 3 o superiors, matriculats després de l’any 2000, i els dièsel Euro 4 o superiors, matriculats després del 2005. Les furgonetes, camionetes, motocicletes, camions i autobusos, en general, tenen altres categories que cada conductor ha de revisar, així com els vehicles de gran tonatge, considerats de tracte especial, que fins a l’1 de gener del 2021 no han d’acreditar el compliment dels requisits. Les autoritzacions dels vehicles per a persones amb un grau de discapacitat superior al 33% o dels serveis mèdics o funeraris són directament gestionades per l’AMB.
L’Ajuntament de Barcelona va impulsar la iniciativa de creació de la ZBE per l’any 2020 amb l’objectiu, segons van fer públic, «de millorar la salut dels ciutadans» tenint en compte que a algunes zones de la ciutat s’hi detecta una baixa qualitat de l’aire que en alguns casos superen els llindars europeus en mitjana anual de NO2.
La mesura es va establir de manera permanent els dies entre setmana des de les 07.00 hores fins a les 20.00 hores i afecta una superfície de 95 quilòmetres quadrats, incloent-hi Barcelona i àrees determinades dels municipis propers a les rondes de Sant Adrià del Besòs, l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat.
En l’àmbit europeu, actualment hi ha més de 250 ciutats al territori que tenen algun tipus d’àrea restrictiva destinat al control i a la sanció, si es requereix, dels vehicles contaminants.