PUBLICITAT

Comença la primera fase d’obres d’estabilització a la Portalada

Els treballs suposaran afectacions a la xarxa viària, però es mantindrà el doble sentit de la circulació

Per Irene Mas Fàbrega

Tasques de senyalització i d’habilitació d’accessos a la Portalada, ahir.
Tasques de senyalització i d’habilitació d’accessos a la Portalada, ahir. | El Periòdic

Els treballs d’estabilització que formen part de la primera fase d’obres de la Portalada van començar ahir a primera hora del matí. Les tasques van segons el calendari previst que va anunciar a principis de mes el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres. D’una manera més concreta, els treballs que es van iniciar consisteixen en tasques prèvies a les obres, de senyalització provisional a la carretera i a la zona d’actuació i d’habilitació d’accessos pels vehicles que treballaran a la zona. Així ho va explicar el cap del gabinet tècnic d’Ordenament Territorial, Josep Maria Huertas, a EL PERIÒDIC.


Huertas va afegir, per altra banda, que una vegada la part de tasques prèvies estiguin enllestides, s’iniciaran els «primers passos, que consistiran en la construcció d’un peu de gravetat que servirà per estabilitzar la zona i en el reforç i l’estabilització, també, de la part sud de la zona, mitjançant la construcció de tot un sistema d’ancoratges». Per altra banda, també durant aquest període de temps, s’observaran els moviments de la part central de l’esllavissada «per poder-la acabar d’estabilitzar a la segona fase». El ministre Torres, en referència a l’últim, va concretar que «la part central no representa risc però, evidentment, s’haurà de veure on es troba la fissura del terreny». El cap del gabinet tècnic d’Ordenament Territorial també va apuntar que al mateix temps que es duguin a terme les obres en qüestió, es disposarà «d’una sèrie d’instrumentació complementaria que servirà per recollir i tenir exposades les dades resultants del moviment a la zona» i, així, poder-les tenir en compte durant la definició dels propers passos d’obres.


Huertas també va constatar que les tasques que es desenvoluparan a la Portalada, que es preveu que durin un any, tindran afectacions a la xarxa viària de la zona. En aquest sentit, va apuntar que a l’inici hi haurà «talls puntuals per l’entrada i la sortida de vehicles», però que quan comencin els treballs de consolidació del mur de sosteniment de la carretera, «hi haurà afectació a la carretera tot i que es procurarà mantenir, sempre, els dos sentits de la circulació; s’intentarà que sempre hi hagi doble sentit de circulació però tan sols amb un carril per cada sentit». En aquesta línia, va recordar que actualment hi ha dos carrils de baixada i un de pujada, i va afegir que «l’afectació viària de manera puntual durarà, aproximadament, dos o tres mesos, mentre que l’afectació dels carrils s’allargarà fins al final de les obres, que serà d’aquí a un any exactament».


Tal com ja es va informar a principis del mes d’agost, per desenvolupar les tasques que conformen la fase d’estabilització en qüestió, es van adjudicar els treballs per un import de 4.800.000 euros. En detall, Jordi Torres va concretar que «les despeses que hem fet a aquest indret fins al dia d’avui són de 625.000 euros d’execució d’obra i d’uns 175.000 euros de direcció de projecte. En total, hem gastat, aproximadament, 800.000 euros. Si no hi ha cap desviació, el cost final estaria per sobre dels 6 milions d’euros».


Per desenvolupar les tasques de rehabilitació s’han distribuït diferents zones de treball i, en aquest sentit, Huertas va explicar que «hi haurà diferents equips de treballadors especialitzats en diverses disciplines. De mitjana, hi haurà més o menys 25 persones treballant sempre a la Portalada fins que finalitzin les obres» tot i que al principi, per a les tasques d’implantació i accessos seran menys de 25 «i després hi haurà moments que seran molts més. Això dependrà sempre de la fase concreta dels treballs que es desenvolupin».

Informació per a futures obres

A partir de la informació que s’obtingui de la primera fase, el cap del gabinet tècnic d’Ordenament Territorial va explicar que «es definirà una sèrie de paràmetres que ens mostraran el que ens cal saber per a la redacció del projecte definitiu de la segona fase i la seva posterior execució». En aquest sentit, Huertas va apuntar que «en aquest moment, no sabem exactament quina solució serà, ni tampoc quin cost pot tenir, perquè això depèn, precisament, de la informació de la qual actualment no disposem i que hem de poder recopilar durant l’execució dels treballs de la primera fase».

Causes de l’esllavissada

També durant la compareixença de principis d’agost, el ministre Torres va recordar que tot apunta que la causa principal de l’esllavissada va ser la falta de manteniment de tots els ancoratges. Així, va explicar que «la companyia asseguradora del Govern va fer la reclamació als responsables de la propietat pels treballs que s’havien fet, ja que no s’havien mantingut les condicions òptimes pel que es refereix als ancoratges». En aquest sentit, Torres va explicar que això faria responsable de l’incident a l’antiga propietat de la parcel·la.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT