PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Les autoescoles continuen a l’espera del nou Codi de Circulació

Asseguren sentir-se «perdudes» davant d’un canvi anunciat

Per Lídia López

Un cotxe d’autoescola durant una pràctica de conduir.
Un cotxe d’autoescola durant una pràctica de conduir. | Àlex Lara

L’activitat a les autoescoles al país es va reprendre amb un lleuger augment del volum de feina del que és habitual després de l’aturada per la Covid-19. Encara avui, i en reacció als darrers brots, les mesures imposades al sector pel Govern es van intensificar per evitar riscos, especialment a l’hora de fer els exàmens pràctics. Però, malgrat poder seguir treballant, alguns monitors es mostren expectants al canvi del Codi de Circulació que va ser anunciat fa dos mesos però del qual asseguren no tenir detalls de cara a poder formar als futurs conductors.

El passat mes de juny, el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, va presentar la proposta de modificació del Codi de Circulació que, excepte modificacions puntuals, havia estat aprovada l’any 1999. Els aspectes més rellevants del text, que encara ha d’entrar a tràmit parlamentari, inclou un reglament específic per als Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) i una reordenació de les infraccions en tres graus: lleu, greu i molt greu, amb les seves respectives sancions econòmiques. Però després de l’anunci, no s’ha fet cap altra comunicació al respecte i els monitors treballen pendents del moment que s’hagin d’aplicar els canvis per tal d’instruir correctament als seus alumnes. 

El Gustavo Corrales, monitor de l’Autoescola Liders, va confessar al respecte sentir-se «una mica perdut» per la situació i amb la sensació que «la pilota va d’una taula a l’altra i ningú sap gran cosa». En qualsevol cas, Corrales va considerar que un dels aspectes que seria convenient regular és la circulació en rotonda. «Hem d’aconseguir que quedin molt clars aspectes com la preferència, l’ús d’intermitents i la senyalització», va assenyalar. I va afegir: «Com a autoescola hi posem molt d’èmfasi, però si no hi ha res escrit, la gent ho oblida ràpidament». En qualsevol cas, el monitor de Liders es va mostrar favorable a l’actualització del codi perquè l’actual «és molt antic», apuntant a aspectes com el fet que l’ús dels cinturons de seguretat a la part posterior del vehicle no és obligatoris a Andorra, i que «a tots els països d’Europa està ja estipulat».

Així mateix, Joela Diret, monitora de l’Autoescola Olímpica, també va apuntar a la necessitat de renovar el Codi de Circulació, fent referència al fet que «fa anys que en sentim parlar, però ara més que mai és necessari incloure nous actors», en relació amb el creixent ús de la bicicleta o els patins elèctrics a les ciutats. «Algun dia tindrem un ensurt gros si no ho regulem correctament», va pronosticar Diret.

Bona tornada a la feina

D’altra banda, els monitors van assegurar haver tornat a l’activitat després de l’aturada pel coronavirus amb normalitat pel que fa al volum de feina. La monitora d’Olímpica va considerar que les xifres actuals es movien al voltant de les de l’any passat i que no havien notat un augment pel que fa a alumnes o examinats. A més, Diret va recordar que «hem de ser molt curosos amb les mesures de protecció», a l’hora de mantenir els vehicles desinfectats entre els diferents aprenents. No obstant això, segons Corrales, a la seva autoescola sí que havien notat un augment dels estudiants, apuntant al fet que «la gent normalment ja sol apuntar-se en arribar l’estiu, però enguany aquesta arribada no ha estat gradual i han vingut tots de cop».
A més, segons van explicar els dos monitors, amb l’aparició dels darrers casos de Covid-19 al Principat, el Govern va tornar a limitar l’afluència d’alumnes els dies dels exàmens pràctics per tal que no coincidissin tantes persones. Concretament, s’ha separat les diferents tipologies de vehicle en diversos dies en lloc de fer-los concordar, una mesura que tant Diret com Corrales van considerar «molt bona idea».

PUBLICITAT
PUBLICITAT