PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El PS qualifica d’«incoherent» la distribució publicitària del Govern

Liberals apunta que les inversions es fan seguint uns criteris i Terceravia que s’ha de veure la seva finalitat

Per Lídia López

Façana de l’edifici administratiu de Govern.
Façana de l’edifici administratiu de Govern. | Maricel Blanch

El balanç de despesa publicitària de Govern als diferents mitjans nacionals no convenç al Partit Socialdemòcrata (PS), que va fer la petició sobre aquesta informació fa unes setmanes. Segons va declarar la consellera general socialdemòcrata, Susanna Vela, a les dades presentades dels del gabinet del cap de Govern, «no es veu cap mena de coherència a l’hora de tractar la publicitat institucional» i al·legava que «ens hauria agradat trobar més planificació».

Segons va apuntar Vela, hi ha una manca de pauta a l’hora de decidir com s’organitzen les campanyes, esdevenint «incoherent» i també «desproporcionat» el repartiment d’aquestes. «Alguns mitjans ni tan sols apareixen i no s’entén massa per què hi ha campanyes que són perfectament factibles en tots els suports i no es fa». En aquest sentit, va assegurar que «desconec si és perquè no està ben planificat o són herències d’altres Executius, però s’ha de revisar». 

Per tot plegat, la consellera general va considerar que la primera demanda que els faran és que s’elabori un bon pla de comunicació institucional i es faci un exercici de transparència al voltant, i també que es revisi el contracte amb l’Agència de Notícies Andorrana (ANA), amb el benentès que «el Govern ja té un gabinet de comunicació encarregat de fer les notes de premsa» i el recull d’hemeroteca diari de la informació publicada a cada mitjà. D’altra banda, també va apuntar la possibilitat d’obrir aquesta funció a un concurs públic per tal que altres agències poguessin optar a realitzar aquesta tasca perquè «donar a dit sense concurrència pública fa una mica de mal als ulls».

Per últim, fent referència a RTVA, Vela va recordar que «altres televisions públiques del voltant tenen espais per a publicitat institucional que la cadena cedeix com a part de l’acord per la subvenció pública que reben», i que si bé «és un mitjà més i té molta repercussió, el repartiment no s’hauria de fer en detriment dels altres», encara més en un moment on «la crisi ha fet reduir els ingressos publicitaris a tots els mitjans i seria un gest si es repartís la despesa».

Decisió justificada al servei 

Pel que fa als altres grups parlamentaris del Consell General, no van entrar a fer valoracions concretes sobre els imports destinats en publicitat i els seus destinataris, així com les diferents campanyes endegades pel Govern des del 2018 fins ara. No obstant això, sí que van opinar que es tractava d’una decisió designada segons uns criteris i amb una finalitat concreta.

D’aquesta manera, el president del grup parlamentari dels Liberals, Ferran Costa, va declarar que «entenc que hi ha uns criteris, siguin heredats o com es vulgui, a l’hora de fer aquestes inversions» i que les xifres responen a aquests criteris. Així mateix, va considerar que donat el context «haurem d’estar atents a com evolucionen vista la pandèmia i imagino que s’haurà de reajustar». En qualsevol cas, va considerar «lògic» que es depengui dels mitjans públics, encara més tenint en compte que «l’únic mitjà a tot el país que té televisió és RTVA».

Per la seva banda, el president de Terceravia + Unió Laurediana + Independents, Josep Pintat, va posar en relleu que «les inversions en publicitat s’inclouen en els diferents pressupostos» i que, en qualsevol cas, «el que s’ha de tenir en compte és la finalitat de cada campanya en qüestió i l’objectiu que persegueix», i també el resultat obtingut finalment. Per tant, no veia oportú fer un balanç general sinó veure aquestes despeses detallades en cada projecte o acció de comunicació. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT