PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

RTVA és el mitjà que més inversió en publicitat rep des del Govern

Amb el Diari d’Andorra, suposen pràcticament la meitat dels 290.000 euros gastats des del 2018

Per Lídia López

Infografia sobre la inversió publicitària del Govern (2018-2020)
Infografia sobre la inversió publicitària del Govern (2018-2020) | Pako Temprado

RTVA, el mitjà públic d’Andorra, ha rebut els darrers tres anys una inversió econòmica en forma d’accions publicitàries per sobre dels 70.000 euros. Així es desprèn de la informació facilitada des del Gabinet del cap de Govern a la pregunta que va formular el Partit Socialdemòcrata (PS) fa unes setmanes, on també s’incorpora el detall de despeses en altres gestions com les subscripcions, la publicació d’esquel·les o altres serveis digitals.

La inversió en publicitat per part de l’Executiu ha estat, entre els anys 2018 i l’actualitat, de 290.007 euros. Segons apunta la mateixa resposta, redactada pel cap de gabinet del cap de Govern, Guillem Casal, «la majoria de campanyes publicitàries que fa el Govern són per reforçar la comunicació d’aspectes administratius de relació amb la ciutadania», i també recalca que «en cap cas aquestes campanyes serveixen per publicitar accions de caràcter partidista». Entrant al detall de la xifra, RTVA és el mitjà que més inversió publicitària va rebre, amb un total de 72.432 euros, corresponents a pràcticament el 25% del total de despesa. El segon mitjà que més quantitat econòmica en forma de publicitat va rebre va ser el Diari d’Andorra, amb 67.664 euros d’inversió que suposaven el 23% del total. D’aquesta manera, aquests dos mitjans representaven pràcticament la meitat de la inversió en publicitat del Govern.

Del pressupost restant, el tercer mitjà amb més inversió ha estat el BonDia, amb un 39.278 euros, és a dir, el 13,5% del total. Amb xifres similars, El Periòdic d’Andorra ha rebut un 12% d’aquesta inversió, corresponent a 34.878 euros.

D’altra banda, les dades facilitades pel gabinet també demostren com aquest 2020, la inversió en forma de publicitat ha descendit notablement. D’aquesta manera, segons assenyala el document, enguany només s’han dut a terme tres campanyes publicitàries, corresponents a la del Professor Anglès llançada pel Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior; la campanya al voltant del SIAD, dirigida pel Ministeri de Salut; i la dels Bons Solidaris, implementada des del mateix departament del Cap de Govern. El valor total ha estat de 21.886,85 euros, dels quals el Diari d’Andorra va ser el major beneficiari amb un import de 4.511,25 euros; seguit de RTVA, amb 3.880; Radio Valira, amb 2.720; El Periòdic, amb 2.658; i BonDia, amb 1.454,60 euros. 

D’altra banda, a la resposta també es detalla que la previsió actual pel que queda d’any, des del Gabinet de Comunicació hi ha prevista una despesa de 41.216,10 euros.

5.000 euros al mes amb l’ANA 

El document també incorpora un desglòs amb diverses prestacions de serveis contractats des del Govern en el mateix període de temps, on s’inclou un contracte mensual amb l’Agència Andorrana de Notícies, que segons s’indica el text, es correspon als «serveis d’agència nacional i internacional i d’hemeroteca», que també suposa un acord per «la cobertura de tots els actes del Govern per part de l’ANA per fer una nota i enviar-la al conjunt de mitjans del Principat». Aquest contracte té un valor de 5.434 euros mensuals, és a dir, 65.208 euros al cap de l’any.

Dins d’aquests serveis, també hi ha un contracte subscrit des de fa «gairebé deu anys», segons indica la resposta, amb l’empresa Premsa Andorrana, editora del Diari d’Andorra, que actualment s’ha revisat a la baixa i suposa una despesa mensual de 621,78 euros per diverses accions publicitàries a través de la seva pàgina web. Fent el còmput dels dos anys i mig esmentats, la suma suposava una inversió de 18.712,15 euros adicionals.

Paral·lelament, també es fa referència a les subscripcions als mitjans de comunicació dels diferents departaments, tant a mitjans nacionals com internacionals, amb capçaleres com Le Monde, la Vanguardia o Expansión, entre d’altres. En aquest cas, però, el registre no anava acompanyat del valor econòmic de cada subscripció.

Finalment, el document incorporava una relació dels espais per esqueles contractats des de l’Executiu als mitjans escrits andorrans, corresponents a nou tant a El Periòdic com al Diari d’Andorra, i set al BonDia. El diari amb més inversió d’aquestes característiques havia estat El Periòdic, amb un total de 2.493,64 euros, seguit del Diari d’Andorra, amb 2.359,25 euros, i finalment, 1.875,78 euros les col·locades al BonDia.

Tal com va referir Casal al document, en relació als criteris d’assignació de les accions de comunicació, «des del Gabinet de Comunicació es fa una valoració en funció de l’impacte desitjat, però de forma general quan es fa una campanya es decideix contractar un espai al conjunt de mitjans de comunicació del país a fi de poder arribar a tots els públics». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT