L’estabilització de la Portalada comença a l’agost i durarà un any
Els treballs costaran 4.800.000 euros que se sumen als 800.000 euros que ja s’han gastat
El dilluns farà un any que la parcel·la de la Portalada, ubicada davant del Punt de Trobada, a Sant Julià de Lòria, va patir un despreniment a causa de les pluges torrencials i el mal estat en què es trobaven els ancoratges. L’esllavissada va comportar que s’haguessin de tallar els dos carrils de la carretera que passa per sota de la mateixa durant unes hores i que hi hagués afectacions al centre comercial. Per aquest motiu, el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, va comparèixer ahir, al lloc dels fets, per actualitzar la situació amb la qual es troba la zona i per presentar les properes actuacions previstes sobre el terreny: «El dia 10 farà un any de l’esllavissada que va tenir lloc a la Portalada a les 06.00 hores del matí, la qual va deixar tallats els dos carrils de circulació, afectant la connexió amb el país veí tant de pujada com de baixada».
En aquest sentit, Torres va explicar que les obres que formen part de la primera fase començaran el pròxim 24 d’agost. Es tracta de treballs d’estabilització, que segons el ministre d’Ordenament Territorial, «consisteixen a treballar la zona sud i la zona nord de la parcel·la fixant-les amb malles de triple tensió i també assegurar la carretera perquè els ancoratges que hi ha col·locats actualment són provisionals i cal reforçar-los. També es farà un mur de sosteniment definitiu». Per altra banda, també durant aquest període de temps que d’entrada, serà de 12 mesos, s’observaran els moviments de la part central de l’esllavissada «per poder-la acabar d’estabilitzar a la segona fase». Torres, en referència a l’últim, va concretar que «la part central no representa risc però, evidentment, s’haurà de veure on es troba la fissura del terreny».
El ministre també va recordar que el mes de maig passar es va dur a terme una modificació del reglament de construcció al qual es va incloure com actuar amb els desmunts: «Havien de tenir una finalitat, uns coeficients de resistència i s’havia de saber si aquest desmunt es feia per fer un aparcament i si els ancoratges havien de ser definitius o no. Aquesta modificació pensem que és bona per evitar que al futur ens puguem trobar en situacions com la que ens vam trobar el passat 10 d’agost del 2019».
Tal com va explicar el ministre d’Ordenament Territorial, una vegada s’executin els treballs que formen part de la primera fase es definiran els que conformaran la segona. Tot i això, va apuntar que «el que sí que podem dir avui amb certesa és que esperem que pels volts de les mateixes dates, l’any que ve, puguem estar de nou aquí dient que la primera fase ha acabat. La segona fase seria la darrera».
Per desenvolupar les tasques que conformen la fase d’estabilització en qüestió, durant un dels Consells de Ministres que es van celebrar el mes de juliol es van adjudicar els treballs per un import de 4.800.000€. En detall, Jordi Torres va concretar que «les despeses que hem fet a aquest indret fins el dia d’avui són de 625.000€ d’execució d’obra i d’uns 175.000€ de direcció de projecte. En total, hem gastat, aproximadament, 800.000€. Si no hi ha cap desviació, el cost final estaria per sobre dels 6 milions d’euros».
La causa de l’esllavissada
També durant la compareixença, el ministre d’Ordenació Territorial va recordar que tot apunta que la causa principal de l’esllavissada va ser la falta de manteniment de tots els ancoratges. Així, va explicar que «fa 15 dies la companyia asseguradora del Govern va fer la reclamació als responsables de la propietat pels treballs que s’havien fet, ja que no s’havien mantingut les condicions òptimes pel que es refereix als ancoratges. Euroconsult va fer un informe que va constatar que la causa principal de l’esllavissada era la falta de manteniment de tots els ancoratges». En aquest sentit, Torres va explicar que això faria responsable de l’incident a l’antiga propietat de la parcel·la.