PUBLICITAT

Declaració per l'eix de l'E-9

  • Un centenar de municipis -francesos, catalans i andorrans- signen un document per impulsar la infraestructura
EVA ARASA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
L'alcalde de Terrassa, Pere Navarro, la cònsol major d'Andorra la Vella, Rosa Ferrer, i el president de l'associació Via 9, Alain Chenebeau, escenifiquen la bona sintonia entre els territoris. Foto: TONY LARA

Són gairebé un centenar de municipis –francesos, catalans i andorrans– els que es van aplegar ahir, a través dels seus representants, al Centre de Congressos d'Andorra la Vella. I ho van fer per signar un document històric, la Declaració d'Andorra, que manifesta la voluntat conjunta d'impulsar la realització dels trams de l'eix de l'E-9 que encara queden pendents d'executar entre Barcelona i Tolosa. Una infraestructura viària que ha de suposar una alternativa a l'autopista costanera que passa per la Jonquera i el Pertús a l'hora de travessar els Pirineus i que ha de connectar algunes de les principals poblacions de l'Euroregió Pirineus Mediterrània, tenint en compte els vincles transfronterers que uneixen els territoris a banda i banda del massís.

El document que ahir es va ratificar és alguna cosa més que una simple declaració d'intencions, ja que els signants –un total de 92 alcaldes, regidors, maires i cònsols– es comprometen a «impulsar, cadascun des de les seves possibilitats, però especialment de forma conjunta, les accions necessàries per tal de diagnosticar, definir i concretar tots els aspectes que haurien d'integrar aquest ambiciós projecte de futur, amb la intenció d'accelerar en el temps la seva realització».

Pedres al cami / Encara falta un centenar de quilòmetres per completar l'E-9, 50 a França i 50 a Catalunya, i no és casual: es tracta dels trams amb una major complexitat tècnica i, per tant, aquells que són més cars d'executar. Al cantó català, hi ha un estudi de diferents alternatives per resoldre el tram entre Berga i Bagà i el projecte que implicaria la construcció d'un viaducte cap a llevant té un cost aproximat de 700 milions d'euros: «És un tram de 19 quilòmetres i el cost és similar al del desdoblament de tot l'eix transversal», va apuntar el secretari per a la Planificació Territorial de la Generalitat de Catalunya, Oriol Nel·lo.

Superar el Llobregat en aquell punt on s'engorja i travessar les muntanyes en cotes altes, superant les dificultats al nord i el sud de la Cerdanya, són reptes tècnics amb un requisit sine qua non: la voluntat política dels respectius governs. És aquí on entra en joc la Declaració d'Andorra, que recull la determinació de municipis d'exigir als governs dels tres estats l'adopció de «les mesures oportunes de la seva competència per a l'assoliment, el més immediatament possible, dels objectius que aquesta declaració es planteja», és a dir, l'impuls de l'eix estratègic de l'E-9.

Els primers a signar el document van ser l'alcalde de Terrassa, Pere Navarro; la cònsol d'Andorra la Vella, Rosa Ferrer, i el president de l'entitat francesa Via 9, Alain Chenebeau. Una posada en escena carregada de simbolisme, que feia visible la unió dels poders locals de tres estats diferents en defensa d'uns interessos que són compartits.

La jornada d'ahir va servir, igualment, per establir les bases d'un grup de treball permanent, que impulsarà les relacions entre els territoris més enllà de la seva vertebració viària.

 

REPORTATGE: Eix vertebrador de territoris.

L'APUNT: Lliço des del municipalisme.

Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT