PUBLICITAT

Eix vertebrador de territoris

  • L'E-9 uneix Barcelona amb París, passant per dos nuclis molt dinàmics: Terrassa i Tolosa
E.A.
ANDORRA LA VELLA

L'E-9 és una ruta europea que uneix Barcelona amb París, passant per Terrassa i Tolosa. Dues ciutats que, per elles mateixes, tenen un gran potencial des del punt de vista econòmic i també del dinamisme social i cultural.

A l'exposició de motius, la Declaració d'Andorra reflecteix el reconeixement implícit i explícit de la importància d'aquestes poblacions i altres nuclis del seu entorn: «La Regió Metropolitana de Barcelona ha experimentat un creixement accelerat en els darrers anys, especialment a partir de les poblacions que l'envolten en primera i segona corona, que fa cada cop més necessària una nova sortida cap a Europa, així com una nova via de penetració d'Europa a Catalunya, que complementi la històrica i ja molt saturada autopista costanera que creua els Pirineus per la Jonquera i el Pertús». És en aquesta segona corona on hi ha municipis com Terrassa i Sant Cugat del Vallès, signants del document. Més lluny de Barcelona, hi ha Manresa, un dels nuclis més dinàmics de la Catalunya Central.

Pel cantó francés, la mateixa Declaració fa esment del potencial de Tolosa: «La Regió Metropolitana de Tolosa ha consolidat en les darreres dècades el seu paper de motor principal i pol de dinamització econòmica i empresarial de França». I afegeix: «Tot i que històricament ha desenvolupat la seva potencialitat mirant principalment cal al nord, la seva forta projecció de futur no pot ignorar les noves i grans oportunitats que ara li arriben pel sud».

És lògic que, amb l'objectiu de consolidar les relacions econòmiques a banda i banda dels Pirineus –i no només econòmiques– les poblacions que es troben al llarg de l'E-9 reclamin que aquest eix es completi, resolent aquells trams que actualment són «colls d'ampolla», amb paraules del secretari per a la Planificació Territorial de la Generalitat de Catalunya, Oriol Nel·lo. Entre aquests colls d'ampolla, hi ha la carretera que uneix Berga i Bagà, just abans de l'inici de la concessió del túnel del Cadí, però també l'enllaç de Puigcerdà amb la xarxa viària francesa i el desnivell que cal salvar entre Acs-les-Termes i Merens.

El president de Via 9, Alain Chenebeau, va recordar que, en el cas de França, el problema no és només de pressupost: «El Govern prioritza les infraestructures ferroviàries i les connexions fluvials». Ara bé, és evident que el context de crisi no ajuda, ni a França ni a Catalunya.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT