PUBLICITAT

El pubillatge d'Escaldes denuncia la «desatenció» d'Unió Proturisme

  • Tot i projectar la imatge de la parròquia i d'Andorra, els recursos són qüestionables
MARC RODRÍGUEZ
ESCALDES-ENGORDANY

L'hereu, la pubilla, la dama i la pubilleta d'Escaldes-Engordany. Aquests són els quatre representants que, allà on es desplacen, promocionen el nom no només de la parròquia, sinó també de tot Andorra, sota el paraigua de la Unió Proturisme d'Escaldes. Una representació que, de fet, podria estar en perill després que, segons van explicar els propis afectats, durant aquest any no s'hagin posat els recursos suficients per assistir a diferents jornades, tot provocant una «desatenció» sense precedents.

Mentre que fa dos anys, es van realitzar set sortides, segons aquestes fonts, l'any passat es van realitzar cinc i en el que portem d'any només s'han realitzat dues sortides sufragadades per Unió Proturisme. La resta, prop d'una vintena, han anat a càrrec de les famílies del pubillatge, un fet que, segons assenyalen, ha estat durament recriminat pels responsables escaldencs. La pregunta lògica, doncs, és què vol fer Proturisme amb el pubillatge en uns temps on, a més, cada cop es fa més difícil trobar canalla disposada a realitzar aquest paper de representació. I en un temps on, segons afirmen els afectats, la crisi no hauria de ser excusa, doncs el pressupost era a priori el mateix que l'any anterior.

Aquesta activitat de pubillatge, que a Catalunya està molt arrelada gràcies al paper de Foment de les tradicions catalanes, té a Andorra la seva única representació a la parròquia d'Escaldes-Engordany. Hi això passa ja des de fa 52 anys. Al principi, la figura era la de la pubilla turística, que s'escollia en aquest àmbit i que en el seu dia ja donava dret a una estada pagada al Principat. Als anys setanta, el pubillatge ja va passar a dependre directament de la parròquia, en comptes de l'hoteleria.

LES PRINCIPALS QUEIXES / Al contracte de pubillatge, segons afirmen els responsables, que té clàusules verbals i no verbals, no s'especifica en cap punt que els escollits no puguin desplaçar-se pel seu compte a altres localitats, i més encara si Proturisme no sufraga aquests viatges o representacions. Però, davant aquesta dedicació «mínima» de recursos i «l'esforç de les famílies» per assistir al màxim d'actes possibles, segons van comentar els afectats, Proturisme el que fa és «recriminar l'actitud» i titllar el pubillatge com «la pitjor representació que s'ha tingut mai», segons van explicar.

Aquesta crítica per part dels responsables econòmics del pubillatge contrastaria amb el fet que, segons va saber aquest rotatiu, Pere Riba, pare de la pubilleta, va ser recentment escollit en concurs amb tots els pares i mares de Catalunya com a Pare Hereu, una distinció que, a més de reconèixer la popularitat d'aquesta persona, també suposa un agraïment a l'esforç a l'hora d'ajudar a totes les activitats relacionades amb el pubillatge de manera desinteressada i demostrant l'estima per aquesta activitat.

EL COST DEL PUBILLATGE / Val a dir que Unió Proturisme sufraga els vestits d'aquests representants, un fet que suposa al voltant de 1.000 euros per cadascun dels escollits, un fet que no succeeix a Catalunya. Però a partir d'aquí, el pubillatge d'Escaldes va explicar a aquest rotatiu la situació de «desatenció econòmica» a la qual s'estan veient abocats en aquest any, «sense explicacions però sí amb crítiques per part de Proturisme», un fet que posa la situació en un punt «insostenible» i que crea un mal ambient que no s'hauria de donar en aquest tipus d'activitats desinteressades i de caràcter cultural.

La visió d'unió proturisme / El president d'Unió Proturisme, Josep Maria Sánchez, va reconèixer que aquest exercici «no hi han hagut tants recursos com en anys anteriors a causa de la crisi», però que en qualsevol cas «s'ha intentat fer el mateix que els anys anteriors, amb un esforç molt gran» en aquest sentit. Sánchez va ampliar que aquestes dificultats econòmiques podrien continuar durant el pròxim any, però tot i això va confiar en què «continuï aquesta tradició» tan arrelada a Escaldes. Aquesta tarda hi ha prevista una reunió entre els representants del pubillatge i Unió Proturisme, on estarà sobre la taula aquest tema i on es podran clarificar alguns dels aspectes denunciats pels representants del pubillatge.

 

UN ANY DE PUBILLATGE: 'No' a la renovació anticipada.

Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT