PUBLICITAT

Andorra la Vella

La CASS gestiona més de 3.000 sol·licituds de baixa per la Covid

La directora descarta que s’hagi generat més despesa sanitària durant el segon trimestre

Per Judith Sáez

La directora general de la CASS, Joaquima Sol, i el president del Consell d’Administració, Albert Font, durant la presentació a la seu de la CASS, ahir.
La directora general de la CASS, Joaquima Sol, i el president del Consell d’Administració, Albert Font, durant la presentació a la seu de la CASS, ahir. | El Periòdic.

La CASS ha tramitat més de  3.000 sol·licituds de baixes per diagnòstics de coronavirus SARS-CoV-2 així com aïllaments preventius o sospites de contagis. Representen entre un 4 i 5% de la població del país, una quantitat que «s’apropa a una dada perfecta», segons el president del Consell d’Administració de l’organisme, Albert Font, ja que «la població vivia una situació de molta tensió i preocupació, les quals generen mals paràsits i dolències». D’aquesta manera, Font va ressaltar que no s’ha viscut una «saturació del sistema o explosió, vista la situació que teníem». Des de la CASS però, no van especificar les despeses que han suposat aquestes baixes. Ho faran el mes de setembre en tant que n’hi ha algunes que no són per ser casos positius de Covid-19. En aquest sentit, la directora general de la CASS, Joaquima Sol, va reconèixer que les prestacions mèdiques per incapacitat laboral dels infectats que han estat hospitalitzats «han estat més costoses però, que per a les persones que han estat a casa, el tractament ha estat similar al que costa una grip», és a dir, els casos més lleus. A més, Sol va descartar un increment de despesa sanitària durant el segon trimestre, ja que durant aquest període no s’han dut a terme algunes prestacions que estaven programades o perquè hi ha hagut una disminució del nombre de baixes relacionades amb patologies alienes al coronavirus.

Per fer front a la urgència sanitària així com a possibles saturacions en el sistema sanitari o les administracions, la CASS va considerar un projecte per adaptar-se a les noves modificacions legislatives i definir una «línia direccional». Per exemple, Font va ressaltar els decrets que va aprovar l’Executiu en relació amb les prestacions per la reducció o suspensió de la jornada laboral, la sol·licitud de finançament de la part empresarial de les cotitzacions o de la suspensió parcial o total dels treballadors de compte propi.

En aquest sentit, la parapública va anunciar que, entre el mes de maig i juny, s’han efectuat aproximadament 18.000 pagaments a assalariats i 1.500 a treballadors per compte propi, tot constatant que els retards en alguns abonaments s’atribueixen al fet que «algunes empreses van donar alguna informació errònia en els formularis» que tramitaven les prestacions. La propera paga del mes d’agost es rebrà el dia 3. 

Explosió de consultes

En comparació amb l’any 2019, el servei va contestar un 144,43% més de trucades durant el darrer mes de març i va rebre 27.000 correus del març al juny.  La majoria de les consultes telefòniques van ser resoltes per les operadores, seguit del departament mèdic i tràmits. Tanmateix, «no hi ha hagut saturació sistèmica», deia Font, qui afegia que ha estat «puntual» i que «hi ha hagut un increment de consultes i metges que han hagut de fer més hores, però el sistema ha aguantat». És per això, que els representants de la CASS van distingir els esforços del personal de l’Administració, els quals «han aconseguit contenir la situació».

Altres implicacions

Albert Font també va recalcar que es van crear equips multidisciplinaris dins la CASS i es va coordinar les modificacions per adaptar-se a la nova legislació, juntament amb els ministeri de Salut i el departament de Treball.

L’administració electrònica és un dels eixos principals que es marca la CASS per al 2020

L’empresa parapública va presentar els objectius estratègics per aconseguir més eficiència i, conseqüentment, un servei més eficaç. En aquest sentit, el president del Consell d’Administració de la CASS, Albert Font, va recordar el desenvolupament del projecte Oxigen, que ja compta amb «uns protocols externs revisats i treballats», així com l’actualització de la infraestructura i la xarxa de l’organisme i el procés de renovació del sistema d’informació de gestió de persones. A més, Font va emfatitzar en el fet que la e-administració també permet una millora del servei perquè agilitza els processos, en un context de crisi sanitària en el qual el contacte i les aglomeracions no són recomanables.

El nombre d’assalariats el mes de març s’ha incrementat un 2% respecte al 2019, essent 44.795 persones, i un 1,9% els de compte propi, els quals sumen 6.609 treballadors.

PUBLICITAT
PUBLICITAT