PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Apapma creu que Andorra no pot mantenir el turisme de masses

L’associació creu oportú promoure el comerç d’alt valor afegit

Per Lídia López

El ciclisme és un sector que atrau molts visitants al Principat durant els mesos d’estiu.
El ciclisme és un sector que atrau molts visitants al Principat durant els mesos d’estiu. | Maricel Blanch

L’Associació Protectora d’Animals, Plantes i Medi Ambient (Apapma) considera que el model turístic d’Andorra ha de canviar. El seu president, Carles Iriarte, va assegurar a EL PERIÒDIC que al país ha de deixar de banda el turisme de masses i apostar per un turisme d’alt valor afegit, perquè, «no hi ha lloc» per seguir cridant vehicles.

Segons Iriarte, l’associació rebutja la forma de calcular l’èxit d’una temporada en funció del nombre de vehicles que accedeixen al territori perquè, agreugen els problemes de circulació interns que hi ha al Principat i perquè la mida del país fa que no es pugui seguir incrementant el volum de vehicles. «És de bojos seguir promovent un turisme de masses i de vehicles o acabarem construint edificis de vuit plantes exclusivament per fer-hi aparcaments».

En aquest sentit, Iriarte creu que l’accessibilitat a Andorra «hauria de passar obligatòriament per una aposta ferma del transport públic». Pel president d’Apapma, impulsar el transport públic beneficiaria, en primer lloc, a la gent del país, i afavoriria a l’hora de treure vehicles locals del territori. I en un segon estadi, l’aposta es podria fer extensible al turisme. «Pensem que s’ha de valorar com s’ha projectat l’arribada del tren més a prop d’Andorra, o fins i tot, tenir en compte els projectes que el veuen dins del país», va apuntar.

De fet, per Iriarte, aquesta infraestructura no només descongestionaria el territori de vehicles particulars, sinó que de rebot, també retiraria sobre manera els camions de mercaderies. «Si aconseguíssim alliberar l’espai de vehicles seria més fàcil mantenir que una part del turisme seguís venint amb el seu cotxe particular i que no hagués de pagar per aparcar, fent que tot plegat fos més sostenible».

Evolució a un nou model 

Però Apapma va més enllà, i deixant de banda el fet que reduir el nombre de vehicles faria d’Andorra un territori amb millor qualitat mediambiental, l’associació considera que el model econòmic basat en vendre més barat que la resta que tradicionalment l’ha identificat «ha passat a la història». «Segons el que vulguis comprar, si vas a una gran superfície o cadena de botigues ho trobaràs molt més barat», va afirmar Iriarte.

Per aquest motiu, va explicar que l’associació considera oportú promoure un comerç «d’alt valor afegit», concepte que no vinculen amb el luxe. «Quan parlem de gran valor afegit fem referència al fet que Andorra ha d’oferir productes, del preu que siguin, que no siguin fàcil de trobar a altres llocs». Segons Iriarte, aquest canvi ja reduiria una part important del «turisme de súper» que ve a Andorra per «comprar alcohol i tabac». Un tipus de productes que, a més, «són perjudicials per a la salut» i també, pel que fa al cultiu de tabac, «provoca problemes mediambientals pels herbicides, engreixos i la resta de químics que s’utilitzen».

Finalment, Apapma està convençuda que «és el moment d’apostar pel medi ambient, l’entorn natural i les nostres muntanyes» i que per això, «hem de saber cuidar-les, tractar-les i valorar-les». En aquest sentit, Iriarte va recalcar que aquest impuls no s’ha de traduir en «omplir les muntanyes de centenars de milers de turistes passejant perquè, malauradament, sovint trobem que no les respecten suficientment». En aquesta línia, també va assegurar que aquestes actituds són reiterades, fins i tot en sectors que defensen ser amants de la natura. «Detectem accions reprovables fins i tot en les curses de muntanya, encara que els atletes asseguren estimar l’entorn natural», apuntant que «no és difícil trobar restes com embolcall s de barretes energètiques o les ampolles buides» al final d’una cursa. 

Per tot plegat, Iriarte va concloure que Andorra ha d’apostar per un turisme de qualitat més que per un turisme de quantitat. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT