Andorra la Vella
Les obres a la zona de la Portalada costaran gairebé 5 milions d’euros
El termini per enllestir els treballs de protecció serà 12 mesos i no es tallarà la circulació al trànsit
El Govern va aprovar ahir en Consell de Ministres l’adjudicació dels treballs de protecció a la zona de la Portalada a la carretera CG1. Ho fa gairebé un any després que s’hi propiciés una esllavissada el 10 d’agost del 2019 que va impactar contra el centre comercial Punt de Trobada, a proposta del titular d’Ordenament Territorial, Jordi Torres. En concret, l’obra s’ha licitat a l’empresa UTE UNITAS-INACCÉS i suposarà un cost de 4.832.323,77 euros.
A aquest import també s’hi sumarà una despesa de 86.852,04 euros destinada als controls de qualitat que hi desenvoluparà l’empresa Pirineu Inspecció i Control. Tanmateix, el ministre Portaveu, Eric Jover, no va especificar quina és la xifra total dels costos, tot recordant que es compta amb un sistema d’alerta i monitoratge de la zona des de l’accident i que, per tant, s’ha hagut de fer front a diverses despeses econòmiques com les corresponents a la maquinària instal·lada, a les empreses directes o al mateix personal de l’administració. Informava així, que aquests costos «es traslladaran als responsables».
I és que l’Administració general preveu presentar els informes pertinents per la seva defensa i que se’ls retorni l’import invertit en un moment, deia Jover, «en què els pressupostos de l’Estat estan especialment tensionats». També va insistir en el fet que l’origen del succés va ser «que no s’hi van realitzar les tasques de manteniment necessàries en l’obra per poder garantir la seguretat».
Afectació en la circulació
Els treballs de la zona duraran 12 mesos, en els quals s’hi ha d’efectuar l’execució d’un peu amb l’objectiu d’estabilitzar per gravetat la part submergida del mur de sosteniment de la carretera; la realització d’ancoratges definitius a la part superior; i l’estabilització amb una escullera del talús de la zona nord i la construcció d’un mur pantalla al límit de la carretera, d’entre cinc i nou metres. Tot i això, el ministre Portaveu va assegurar que no es tallaria la circulació durant aquest període de desenvolupament de les obres per millorar i reforçar la zona en benefici de les persones que transiten per aquesta via de Sant Julià de Lòria.
L’adjudicació dels treballs de protecció de la zona de la Portalada van fer-se per concurs nacional ordinari amb procediment obert. Actualment, la zona és considerada de risc 1.
Licitades les obres al pont de la Margineda per perill d’esfondrament de l’estrep dret
Malgrat que el Pont de la Margineda «mantingui un bon aspecte», deia el ministre Portaveu, Eric Jover, el Consell de Ministres va aprovar la licitació per a desenvolupar-hi treballs de consolidació estructural a l’estrep dret. El motiu és evitar una possible erosió i danys, ja que el contrafort del pont reposa damunt de sediments al·luvials inestables i consistents en diferents nivells que es degradarien en estar en contacte amb les aigües del riu. Per això, s’hi preveu construir una barrera de micropilots al seu voltant amb l’objectiu de protegir el patrimoni sense que suposi un impacte visual ni cap modificació del pont original.