PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

La reinvenció empresarial en el món post-Covid

Així serà el futur de les empreses després de la pandèmia

Per Natàlia Mena

Imatge d'arxiu.
Imatge d'arxiu. | El Periòdic.

En un present contagiat per la incertesa tenir un pla per al dia de demà, analitzar les nostres debilitats, tancar esquerdes i aprofitar les noves oportunitats que vindran sembla ser imprescindible per donar continuïtat als projectes laborals.

En aquesta pausa que ens hem vist obligats a fer i que ha convidat a la reflexió en diversos aspectes, són molts els que han utilitzat aquesta parada per revisar cadascuna de les passes que s’han donat amb la finalitat de no tornar a cometre els mateixos errors, en aquesta nova era que es va dibuixant a poc a poc.
El que és clar és que més tard o d’hora la pandèmia acabarà i l’èxit no serà dels qui gestionin la crisi de forma adequada, sinó dels que s’anticipin a les oportunitats que vindran a posteriori.

Estem davant d’un canvi d’època que vindrà acompanyat de moltes transformacions com la preocupació per la salut, el benestar i la higiene, que repercutirà en estalvis en els sistemes sanitaris i una major qualitat i esperança de vida, fet que serà clau per al desenvolupament de molts sectors.

Hi haurà una certa «hipocondria social» que es traduirà en menors aglomeracions, fet que obligarà a redissenyar l’experiència del client en els establiments públics. En definitiva, s’implantarà un nou model en el qual moltes coses no tornaran a ser el mateix. La digitalització estarà al darrere de diverses d’aquestes noves situacions i el que és segur que ha arribat per quedar-se és el poder i la validesa de les dades d’ara endavant i com gestionar-les en la societat actual.

Amb la crisi econòmica que ha provocat la Covid-19 que al principi els experts preveien que tindria forma de «V» amb una recuperació que es pensaven que seria relativament ràpida, ara ja diuen que serà en forma d’»U» i que per tant tindrà una progressió molt més lenta; els més alarmistes avisen que no acabi essent en forma de «L», arribant a taxes d’atur en alguns països de fins a un 20%. Davant d’aquest panorama les persones no faran tantes compres en tenir menys ingressos, això afavorirà nous mètodes d’estalvi i ampliarà el ventall de productes financers enfocats a mitjà i llarg termini, el que es tradueix en una oportunitat per la indústria financera i les fintech.

També es parla d’una explosió del «Low cost amb valors». Què vol dir això?, que el consumidor voldrà comprar barat, però sense oblidar les funcionalitats i la procedència dels productes. Pel que la indústria i el gran consum poden esprémer aquest canvi, en aquest sentit la falta d’abastiment de determinats materials posarà sobre la taula la necessitat de la reindustrialització d’Europa, redefinir les cadenes de subministrament i reivindicar el made in propi de cada país.

El coronavirus ha fet que els ciutadans passin més temps a casa amb l’impacte que això suposa per al consum; els consumidors buscaran seguretat i per tant és una àrea que s’ha d’explorar, es tracta d’un canvi d’hàbits no de gustos, que pot ser aprofitat per obrir noves finestres de negoci.

No hi ha cap dubte que un dels grans protagonistes de la nova era serà el digital. El teletreball s’ha estès massivament en qüestió de dies, fet que farà que es modifiqui també la forma de fer negocis i cada vegada seran més comuns les relacions en remot tant laborals com comercials.

El consum digital es dispararà, les empreses i els patrons operatius s’hauran d’adaptar a aquest nou escenari d’automatització massiva i eliminació de la fricció de la tecnologia, tant en la seva component física mitjançant la robòtica, com en la seva component digital mitjançant la intel·ligència artificial. El món digital portarà nombroses oportunitats, però també un gran repte per a empreses i governs com és la ciberseguretat.

Una altra de les coses que canviaran és el lideratge del futur, la importància del lideratge social de les empreses i dels seus directius. S’ha d’aportar alguna cosa més que vendre un producte a la societat; aquelles companyies que abandonin la frivolitat, que fomentin de nou els valors importants que fins ara han passat desapercebuts, que estiguin compromeses amb el medi ambient, amb el benestar de les persones i no només amb els seus beneficis seran les que tinguin una connexió de veritat amb el consumidor, que després de tot el que s’ha viscut estarà més sensibilitzat, ja que s’ha adonat de la seva vulnerabilitat.

La cooperació entre empreses i inclús entre territoris serà una altra de les qüestions rellevants; cal que hi hagi un major lideratge global en el qual el capital humà ha de ser el principal per als països i les organitzacions. La gran pregunta és si tindrem millors líders després d’aquesta crisi. Necessitem dirigents més resistents, més resilients, millor preparats i amb valors més centrats, que representin a una gran majoria, els extrems només condueixen a enfrontaments, a la divisió i fracció de la convivència, s’ha d’apostar pel que ens uneix, que és molt més que el que ens separa.

Ara només queda saber si estem preparats per a aquest futur, les empreses elaborant els seus plans de contingència, les companyies que tindran majors avantatges competitius seran les que siguin capaces d’adaptar-se a les tendències i imprevistos, hauran de redissenyar els processos per ser més flexibles, apoderar a les persones i no mirar massa els resultats, perquè en els propers mesos seran molt difícils.

Aquest és el nostre moment, l’instant que ens ha tocat viure, l’adversitat desperta talents que en la comoditat continuarien adormits, així que segur que la reinvenció és possible. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT