El SEP demana millores salarials i que no es retalli en educació
Les escoles hauran de fer una hora extra destinada a la gestió emocional dels alumnes
En el context de la Covid-19 que ha comportat conseqüències en l’àmbit econòmic al país, el Govern ha hagut de reestructurar el pressupost i estalviar recursos per tal de fer front a la gestió de la crisi econòmica. En aquest sentit, la presidenta del Sindicat de l’Ensenyament Públic d’Andorra (SEP), Anna Mundó, va explicar a EL PERIÒDIC que durant el pic de la pandèmia al Principat, als professors els «van demanar en un moment determinat que féssim una llista de les coses que podíem estalviar perquè l’administració havia d’optimitzar recursos. A escala sindical creiem que sí que és veritat que a educació hi ha coses que ens podem estalviar, però no en l’àmbit d’escoles ni en qualitat de l’ensenyament. Les hores extraordinàries no tindran suplement, no es farà la universitat d’estiu, s’han anul·lat formacions... ja s’està fent un esforç d’estalvi però hem de vigilar que no afecti la qualitat del servei que es dóna».
En aquest sentit, Mundó va valorar la feina dels funcionaris del país: «Administració pública som policies, bombers, banders, professors, professionals de la salut, etc. i clar, cal tenir en compte que calen professors perquè hi ha escoles i hi ha nens, calen sanitaris perquè necessitem curar-nos i calen bombers perquè hi ha incendis. S’ha de mirar d’on es retalla, no podem retallar serveis essencials».
En la mateixa línia, Mundó va explicar que la reivindicació contra les retallades, igual que la que es refereix a les millores salarials i de condicions dels docents ja fa temps que es reclamen a escala sindical. Igualment, però, va voler remarcar tenint en compte l’aturada de l’activitat dels darrers tres mesos: «Som professionals que volem millorar, volem més salari i volem més bones condicions. L’Administració depèn de reglaments i lleis que puguin potenciar el sector perquè sigui viable i ara tot això s’ha pausat».
Hora voluntària obligatòria
La presidenta del sindicat també va explicar que d’acord amb el ministeri d’Educació i Ensenyament Superior, a partir del setembre i en principi fins al desembre, les escoles hauran de complir una hora extra a la setmana destinada a la gestió emocional dels alumnes: «S’establirà una hora afectiva amb ells, que es durà a terme amb divisió de grups si es pot, amb tutories individualitzades i a partir del suport emocional. La idea és no carregar més els alumnes, sinó intentar que la tornada a l’escola es pugui fer donant resposta als problemes que els hagi pogut generar la pandèmia. Ara cada centre està analitzant les seves característiques per poder-ho aplicar». Així i tot, va remarcar que «des del SEP vam lluitar molt perquè aquesta hora fos realment voluntària. La idea del projecte trobem que és bona, el que passa és que nosaltres enteníem que legalment, obligar a algú a fer més hores sense pagar-li era delicat. Ens estimàvem més apostar per una borsa de voluntaris com la de l’estiu però la ministra va dir que era més equitatiu que ho fessin tots de manera obligatòria».
Col·laboradors durant la pandèmia
La presidenta del SEP va explicar que al llarg del moment àlgid de la crisi sanitària al país, els col·laboradors educatius van haver d’aturar la seva activitat laboral i no van poder-la adaptar per desenvolupar-la de manera telemàtica. Tot i això, Mundó va constatar que «ara se’ls deuen les hores que no han fet. La gestió d’això es podria haver previst amb antelació. Des del principi no se’ls van donar instruccions clares». En aquest sentit, Mundó va apuntar que des de l’Administració ja s’ha començat a gestionar la situació: «la ministra va demanar dos representants del col·lectiu per poder-ho tractar directament amb ells i gestionar els seus dubtes i neguits».
Desavinences dins el sindicat
A l’inici de la pandèmia el SEP va emetre un comunicat polèmic: «Referent al desacord que va sorgir de l’últim comunicat, hi va haver gent a qui no li va agradar però no van ser, ni de lluny, la meitat, i ens vam disculpar. Vam enviar un altre comunicat dient que sentíem si les formes havien ofès a algú. Sobre el segon comunicat vam rebre respostes de tots colors. Molta gent ens va donar el seu suport però també hi va haver baixes».