PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Gallardo afirma que hi ha vuit aerolínies que volen operar a la Seu

El ministre avança que aquest hivern l’aeroport tindrà una obertura regular combinada amb vols xàrter

Per Victoria Gómez Pérez

L’Aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell.
L’Aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell. | MARICEL BLANCH

El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, va revelar ahir que actualment hi ha vuit companyies interessades a operar a l’Aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell. Malgrat no desvelar-ne els noms, el director d’Iberia Regional Air Nostrum, Juan Corral, ja va mostrar aquest dimecres en una entrevista a EL PERIÒDIC la voluntat de l’aerolínia espanyola de crear una ruta fixa i directa entre l’aeroport alt urgellenc i la Terminal 4 de l’Aeroport de Madrid-Barajas Adolfo Suárez.

Gallardo, que va ser un dels participants en el webinar de l’EFA dedicat, justament, al futur d’aquesta infraestructura, també va assegurar que per aquest hivern, l’aeroport estarà a ple rendiment amb una obertura regular que es complementarà amb vols xàrter. «Un aeroport pot tenir tres tipus de model diferents: de rutes fixes, de rutes puntuals en determinades èpoques de l’any o una combinació d’ambdudes», va explicar el ministre. I va afegir: «L’ideal del Govern seria una combinació per reforçar, per exemple, la temporada d’esquí, però mantenint vols habituals amb ciutats europees properes».

Malgrat el positivisme, el ministre va reconèixer que encara hi ha molts reptes al davant, com la connexió amb el centre d’Andorra, per la qual seria imprescindible un heliport nacional, o la gestió duanera. En aquest sentit, la jurista experta en dret aeroportuari a Brussel·les, Annabelle Lapièce, va remarcar que caldrà un tractat internacional entre el Principat i Espanya per facilitar el trànsit de passatgers, com ja passa avui dia entre Mònaco i França o San Marino i Itàlia. Gallardo va assenyalar que aquestes negociacions amb el país veí del sud s’haurien d’haver iniciat al mes de març, però a causa de la Covid-19 s’han posposat per al setembre.

 

Inversió privada

El màxim responsable de Presidència també va avançar que perquè l’aeroport funcioni amb èxit es requerirà una inversió publicoprivada perquè les rutes siguin «sostenibles i assumibles». Amb la mateixa voluntat de garantir la viabilitat de la infraestructura, la ministra de Turisme, Verònica Canals, va apostar per la creació de «paquets turístics ben estructurats que, a banda del vol, inclogui desplaçament des de la Seu, allotjament, forfets per a les pistes d’esquí i accés a Caldea o altres equipaments». Això, segons Canals, ajudaria a captar nous clients de rutes directes, com de les Balears, el Regne Unit, Rússia o Israel.

 

100.000 passatgers

Quant a projeccions, el director general d’Aeroports de Catalunya, Jordi Candela, va pronosticar, a 10 anys vista, uns 100.000 passatgers anuals. La principal característica de la terminal és que el temps d’espera des que s’arriba a l’aeroport fins que s’embarca a l’avió podria ser inferior a mitja hora, «i això es valora molt en els aeroports de proximitat». De moment, però, tots els vols seran de dia, ja que la pista encara no compta amb sistema d’abalisament, que requereix una inversió de 400.000 euros. Candela, va qualificar l’Aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell de «singular» alhora que suposa «una alternativa a un país en insularitat aèria» i «Andorra ho ha d’aprofitar».

Des d’Iberia Regional Air Nostrum, Corral va considerar que un «servei d’aviació regional és el que necessita Andorra», sempre que es disposi d’un «hub de connexió internacional», com el que l’aerolínia té a la capital espanyola. A més, va pronosticar que l’aeroport «beneficiarà l’entrada de turistes, però també la sortida d’andorrans de negocis a la resta del món». 

 

Un aeroport per a experts

Amb tot, Corral va advertir que l’indret en el qual està construït l’aeroport el fa complicat i de difícil accés aeri, pel que «només és apte per a pilots experts». «Però això no ens preocupa. Nosaltres estem acostumats a aterrar i a enlairar-nos des de Melilla, que és el més complicat d’Espanya. Des del 1994 hem operat més de dos milions de vols amb més de 10 milions de persones a bord», va declarar Corral. 

Finalment, el cap de Govern, Xavier Espot, va afirmar que «després de molts entrebancs tècnics, Andorra té la necessitat imperiosa d’anar més enllà» i es va mostrar convençut que la infraestructura serà «compatible amb un heliport nacional, i a més llarg termini, amb una connexió ferroviària» amb Espanya. A més, va recordar que la pandèmia ha canviat les prioritats del Govern, però l’aeroport es manté perquè pot ser un factor de «canvi per al model econòmic del país». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT