Escaldes-Engordany
Air Nostrum creu que un aeroport en territori andorrà seria un «llast»
La companyia espanyola aposta per Madrid com a ruta principal des de la Seu d’Urgell
Europa avisa que si es vol una frontera exclusiva pel Principat, caldrà signar un tractat internacional
Un aeroport en territori andorrà seria un «llast» pel desenvolupament de qualsevol operació aèria, tenint en compte que en un radi de 20 quilòmetres, aviat, n’hi haurà un altre funcionant a ple rendiment. Així ho va afirmar a EL PERIÒDIC el director comercial d’Iberia Regional Air Nostrum, Juan Corral, assegurant que la base que «exigeixen els inicis de qualsevol operació d’aviació comercial requereix la unió de tots els interessos de cara al benefici conjunt». «Dos aeroports competint en el mateix hinterland suposaria un llast», va reiterar Corral, en referència a la ja existència de l’Aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell.
Així mateix, el director de la companyia va admetre «no veure» la construcció d’un hipotètic aeroport en territori nacional, però es va mostrar convençut que el de la Seu «resoldrà perfectament la necessitat de mobilitat per via aèria que ara mateix li cal al Principat». De fet, va avançar que els avions que hi operaran seran ATR-72, «un turbohèlix d’última generació fabricat a Tolosa per una empresa d’Airbus que incorpora les últimes novetats tecnològiques».
Corral és un dels ponents que aquest matí participarà en el webinar que organitza l’Empresa Familiar Andorrana (EFA), justament, sota el nom d’Aeroport Andorra Pirineus, amb l’objectiu d’«apropar Andorra a la resta del món amb vols regulars comercials que uneixin el país amb grans capitals europees i amb altres aeroports de connexió».
Andorra-Madrid
En aquest sentit, el director d’Iberia Regional va informar que la ruta principal de l’Aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell serà l’enllaç amb la Terminal 4 de l’Aeroport de Madrid-Barajas Adolfo Suárez, per ser la capital d’Espanya la «porta a la resta del món i, molt especialment, a Llatinoamèrica». «En aviació comercial no només es tracta de volar des d’Andorra al món, sinó també des del món a Andorra i això només es pot aconseguir si l’operador regional està enquadrat en un gran grup internacional, com Iberia», va considerar Corral, tot afegint que s’estan contemplant altres destinacions que alhora siguin potencials emissores de turistes amb destinació al Principat.
Amb tot, el director va reconèixer que «no s’ha d’esperar una gran rendibilitat financera immediata, ja que un aeroport d’aquestes característiques necessita molts anys d’activitat exitosa per obtenir ingressos».
Cas únic a Europa
En el webinar de l’EFA també hi intervindrà la partner de CMS i jurista experta en dret aeroportuari a la Unió Europea (UE), Annabelle Lepièce. En el seu torn de paraula, molt probablement, Lapièce recordarà que el Principat és l’únic Estat d’Europa que en aquests moments no disposa d’un aeroport pròxim que operi vols comercials, ja que San Marino té Rímini, a Itàlia, Mònaco, Niça, a França, i Liechtenstein, Innsbruck a Àustria, Samedan a Suïssa i l’internacional de Zuric, també a Suïssa. «En absència d’un tren d’alta velocitat, el transport aeri és l’única possibilitat per assegurar la connectivitat d’Andorra [...] i un aeroport és essencial pel desenvolupament econòmic del país i pel seu turisme», va constatar la jurista. A més de Madrid, Lapièce va assenyalar París, Londres o Brussel·les com a possibles rutes habituals amb l’Aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell.
Pel que fa a una possible duana andorrana dins la mateixa infraestructura, i mentre el Principat no formi part ni de la UE ni de l’espai Schengen, «s’haurà de redactar un tractat internacional que faciliti el trànsit de passatgers», va assegurar l’experta.
Cal destacar que el transport aeri contribueix a l’economia de tot el continent amb més de 15 milions de moviments comercials anuals, 822 milions de passatgers, 150 aerolínies regulars i una xarxa de més de 460 aeroports i 60 proveïdors de serveis de navegació aèria.