PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Guerra entre les associacions de taxistes pel control del sector

L’ATI vol unificar i modernitzar els serveis amb l’ús de noves tecnologies, però l’ATA ho rebutja

Per Victoria Gómez Pérez

Una parada de taxis a Andorra la Vella.
Una parada de taxis a Andorra la Vella. | MARICEL BLANCH
El col·lectiu es reuneix demà al matí amb el ministre Gallardo, l’USdA i membres de FEDA

L’Associació de Taxistes Interurbans (ATI) ha organitzat per demà al matí una trobada amb el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, en tant que responsable de Transports, amb l’objectiu d’unificar tot el sector i modernitzar el servei mitjançant l’ús de les noves tecnologies, així com el d’actualitzar una llei que data de l’any 1992 i que ha quedat totalment obsoleta. En la reunió també hi participaran representants de l’Associació de Taxistes d’Andorra (ATA), de Taxi Express, de l’USdA, amb Gabriel Ubach al capdavant, i responsables de FEDA i d’Indústria. «L’objectiu és agrupar-nos tots en una associació i dotar el país d’una única central de serveis dins d’una cooperativa, que tingui un cost mínim de manteniment i que inclogui els socis i els no socis», va explicar el secretari de l’ATI, Manel Vázquez. 

De fet, aquest és un projecte que va néixer fa més de cinc anys a través de la plataforma Taxitronic, desenvolupada «per i per a taxistes», amb la voluntat d’oferir el millor servei d’una manera «senzilla i ràpida», ja que connecta directament amb les aplicacions mòbils Taxiclick i Pidetaxi, molt utilitzades arreu d’Europa. «Després de la nostra experiència fent servir aquesta app podem dir que és bona, tant per a nosaltres com per als usuaris», va assegurar Vázquez. Actualment, la base del sistema es troba a Sabadell, però si s’aconsegueix implicar a la resta d’associacions, des de l’ATI s’ha anunciat que es traslladarà a la seu de la Federació Andorrana d’Associacions de Persones amb Discapacitat (FAAD) per promocionar la inclusió laboral d’aquest col·lectiu, alhora que se supervisarà per treballadors de l’Administració, «de manera que resoldrem els problemes actuals del sector i donarem una imatge de país modern, equiparat als Estats veïns».

 

Protecció de dades

El principal benefici de l’eina, segons Vázquez, és que es poden fer cobraments automàtics amb targeta, gestionar trucades, el conductor es pot comunicar personalment amb el client i avisar-lo de qualsevol incident i controlar la flota per al seguiment de vehicles. Tot plegat, va assenyalar el secretari de l’ATI, integrat dins el taxímetre, «el que garanteix un preu just i el compliment de la Llei de Protecció de Dades». 

En aquest sentit, va informar que el sistema per radiofreqüència que encara avui dia utilitzen la majoria taxistes és il·legal, ja que «un client pot saber d’on surt i a on va qualsevol altra persona», sense preservar la seva intimitat. «En canvi, Taxitronic informa de possibles serveis a través d’una orellera, que només sent el conductor». No obstant això, el president de l’ATA, Josep Lluís Donsión, va declarar que la radiofreqüència, utilitzada en tots els vehicles de l’associació, no vulnera cap dret perquè no es demanen les dades personals dels usuraris, si bé va admetre que el client que va dins del taxi pot escoltar el recorregut encarregat o qualsevol altra conversa entre els mateixos texistes. 

 

Associació consolidada

A més, Donsión va reconèixer que acudeixen a la reunió com a convidats, però sense tenir-hi gens d’interès: «Nosaltres fa 30 anys que treballem, som 51 socis, tenim una central pròpia i som autosuficients», va assenyalar el president, qui no serà present en la trobada perquè actualment es troba «de viatge». Tot i això, va apuntar que des de l’ATA també s’està treballant en una aplicació mòbil dissenyada per la mateixa empresa de Taxitronic, malgrat que la seva font de negoci principal és la central telefònica. «Diguin el que diguin, el 60% dels nostres usuaris és gent gran que només fa servir el telèfon fix i, per tant, una aplicació mòbil no ens serà molt útil», va considerar Donsión, tot remarcant que «el principal problema» dels taxistes del país és que «ens pensem que Andorra és Barcelona i només som un barri d’una gran ciutat. Hem de ser realistes». 

Per tot, el president de l’ATA va acusar els membres de l’ATI de «taxistes minoritaris i novatos» que «es permeten el luxe de proposar coses que no han viscut». «Ells només són quatre i volen que nosaltres tanquem el xiringuito per treballar plegats. Però nosaltres volem mantenir els nostres clients», va etzibar Donsión. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT