El servei d’atenció a la dona atén vuit consultes sobre avortament
Les dones que han realitzat les demandes d’assessorament tenen entre 16 i 36 anys ambdós inclosos
Durant la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, el ministre Portaveu, Èric Jover, va fer un balanç sobre el Servei Integral d’Atenció a la Dona (SIAD) que es va posar en funcionament el passat mes de març, i va explicar que des de la data esmentada s’han atès vuit casos de dones amb edats compreses entre els 16 i els 36 anys que han fet consultes associades a processos d’interrupció momentània de l’embaràs: «Les vuit persones demanaven informació respecte a aquesta intervenció. En funció dels casos es van derivar a serveis més especialitzats perquè els poguessin donar resposta a les seves demandes».
En aquest sentit, Jover va explicar que quan un cas entra al servei, ja sigui per via telefònica o a través del correu electrònic, s’activen uns protocols d’actuació relacionats amb la derivació de la situació a especialistes a través d’entrevistes d’acollida que poden acabar amb una derivació del cas, si s’escau: «En base a aquestes sol·licituds d’atenció s’han organitzat entrevistes als Centres d’Atenció Primària (CAP). Sabem que el servei d’atenció preveu una rotació entre els diferents caps en diferents horaris per permetre una atenció a les persones que ho poden necessitar. La primera atenció es fa per part de les llevadores que han estat especialment formades i després, en funció de les necessitats, es deriva a tots els professionals que pot aportar l’Administració i també al teixit sanitari del país».
Per altra banda, el ministre Portaveu va especificar que set de les vuit sol·licituds es van atendre per telèfon i, tan sols una, a través del correu electrònic. En aquesta línia, Jover va recordar que el centre té la voluntat de donar assistència de manera individualitzada i anònima «que permeti aportar elements a les persones interessades en funció dels elements de sexualitat, reproducció i planificació familiar, assegurant una assistència individualitzada, gratuïta a la totalitat del territori; i que requereixin d’un acompanyament professional adaptat a les diferents situacions».
Així, va especificar que «les persones que tenen necessitat de realitzar consultes es poden adreçar al telèfon 191 de dilluns a divendres entre les 19.30 hores i les 20.30 hores o bé poden contactar amb el servei de manera telemàtica a l’adreça [email protected]». Va explicar que després de realitzar la petició d’assessorament, «les llevadores del programa aportaran respostes a les persones que ho puguin necessitar».
Finalment, Jover va posar en valor el programa que el Govern va emprendre quatre mesos enrere: «creiem que és un programa important, en continuarem fent seguiment i l’anirem fent evolucionar en funció de les demandes que puguem tenir de les usuàries per anar-lo complementant i per donar la resposta més acurada possible a les necessitats que presentin les dones que apel·len a aquest servei». També va recordar que degut a la crisi sanitària derivada de la Covid-19, des que el servei es va posar en funcionament el Govern no ha tingut capacitat per proporcionar informacions associades al seu ritme d’activitat i per això en va fer balanç ahir.
La quota d’adhesió a l’FMI costarà 4.677€ anuals
Un dels punts que va formar part de la roda de premsa posterior al Consell de Ministres va ser l’anunci de l’aprovació de la quota d’adhesió d’Andorra al Fons Monetari Internacional (FMI). En aquest sentit, van comparèixer de manera conjunta el ministre Portaveu, Eric Jover, i el secretari d’Estat d’Afers Financers Internacionals, Marc Ballestà, per anunciar que el cost d’adhesió ascendeix a 4.677 euros anuals. Concretament, el ministre Portaveu va apuntar que la quota d’adhesió és d’aproximadament 101,6 milions d’euros que es divideixen en dues parts: la de la reserva d’actius (RAP), on es destina el 25% del total i que guarda l’organisme internacional i la part de la divisa nacional (LCP), que inclou el 75% restant i que es manté al país.
Els residents dels centres sociosanitaris ja poden sortir
Tenint en compte la tendència estable que mostren les dades sanitàries en relació amb la crisi sanitària de la Covid-19, el ministre Portaveu, Eric Jover, va anunciar que el Consell de Ministres va aprovar mesures de flexibilització pels centres sociosanitàris del país. En aquest sentit, els residents podran sortir de les instal·lacions sempre que des dels centres s’impulsin sortides organitzades. També podran sortir de manera espontània els residents que tinguin «certa autonomia» i es permetrà el retorn de les persones als nuclis familiars. En aquest sentit, si el resident passa més de sis nits fora del centre, quan torni se li farà una prova PCR i durant els següents 14 dies, se li farà un seguiment passiu dins el centre. L’Executiu també va aprovar que les llars d’infants ja podran reunir grups de 10 nens.
Llei de confiança de serveis electrònics
El Consell de Ministres va aprovar el projecte de llei de modificació de la Llei de Confiança de Serveis Eectrònics. En aquest sentit, el secretari d’Estat de Diversificació Econòmica i Innovació, Marc Galabert, va explicar que la normativa estableix una regulació de les tecnologies de registre distribuït. L’objectiu és tenir un marc legal pel desenvolupament de legislacions sectorials, aportant una base de regulació comuna.
Capacitat del transport públic al 100%
Durant la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, el ministre Portaveu, Eric Jover, va anunciar que entre les mesures aprovades en relació al relaxament de mesures per a la prevenció de l’expansió de la Covid-19, es va acordar que augmenta la capacitat màxima en els vehicles de transport públic de viatgers, que passa a ser del 100% de nou. Tot i així, va destacar que es manté l’ús obligatori de mascareta.
El Govern subvenciona 43 projectes culturals
L’Executiu va aprovar l’atorgament de les subvencions culturals per a projectes que es desenvolupen al llarg del 2020. Les ajudes compten amb una dotació pressupostària de 150.000 euros. 16 de les subvencions són per a projectes de l’àmbit de les arts escèniques i de la música, 13 per a projectes de l’àmbit de les arts plàstiques i visuals, vuit per a activitats literàries i projectes editorials i sis per a projectes de divulgació cultural.
Decret del títol de bàtxelor en Disseny
El Consell de Ministres va aprovar el Decret d’establiment del títol estatal de bàtxelor en Disseny. L’obtenció d’aquest títol permetrà l’accés al treball com a dissenyadors gràfics, d’espais, de productes i de serveis, consultors en estratègies de disseny, gestors i coordinadors de projectes d’innovació, i en altres ocupacions vinculades a la cultura del disseny, l’art i la creació, com crític, comissari d’exposicions o editor de publicacions.