PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El Bolet exhibeix un mural inspirat en la natura del país

L’artista gallec Pelucas vol que els observadors puguin «viatjar i meditar»

Per Judith Sáez

Mural a l’interior de l’Edifici el Bolet.
Mural a l’interior de l’Edifici el Bolet. | El Periòdic.

El vestíbul de l’edifici el Bolet d’Andorra la Vella exposa, després d’haver-ho acordat fa cinc mesos i 12 dies de treball, un mural de l’artista gallec Pelucas Pilas, qui porta 20 anys treballant en el món de l’art i diversos anys vivint a Mèxic. Un fet que resulta en influències de l’art sud i centre americà entre les quals ressalta, especialment, la utilització de colors vius.

«No m’agrada definir això, és la bogeria, però al final l’art és l’alegria, el color, allò diferent per buscar la sorpresa», exposava l’artista. I és que, Pelucas va procurar inspirar-se en un «tot» per tal que la gent pugui «viatjar i observar» el qual, segons ell, «precedeix a la meditació». En aquest sentit, la ministra de Cultura i Esports, Sílvia Riva, va felicitar a la galeria per «la ubicació i localitzar espais que, quan tenen una proposta cultural són més agradables i donen un millor missatge en la societat. La cultura ens apropa els uns amb els altres».

Des de Moanin Gallery va reivindicar la necessitat d’apostar per l’art urbà i muralista, sobretot en un escenari «post-covid» amb l’objectiu de «recobrar vida posant art als carrers com element social». Riva anunciava que des del ministeri estaran «aprop de totes les iniciatives que sorgeixin per apostar pel teixit i el sector cultural del país», tot emfatitzant també en el paper de «la cultura digital», que durant aquests darrers mesos va adoptar una presència «molt important»:

Fauna i flora andorrana

El projecte es va treballar i definir juntament amb els propietaris de l’edifici, Joan i Ramon Rossell, així com l’arquitecte que el va dissenyar. En aquest sentit, l’equip va constatar que es va procurar desenvolupar la creació a partir de l’espai. Pelucas incidia així, en el fet que va haver d’adaptar-se a les figures arquitectòniques, la moda i el disseny del grup de co-working, entre d’altres.

Amb un llenguatge molt personal, molt únic barrejant elements figuratius i abstractes, també s’aprecia un caràcter infantil per relaxar i «treure pes a l’obra», va constatar.
«A Andorra hi ha una natura increïble i això m’ha facilitat el treball pel que fa a la conceptualització», argumentava l’autor. De fet, un dels elements ressaltats és la presència de bolets, en relació amb el nom i estructura de l’edifici, però també s’hi troben d’altres elements de la fauna i la flora del Principat. Una qüestió que el galerista, Paul-Alexandre Nicolas, abanderava en tant que «és un artista molt lliure, que improvisa molt i s’inspira en l’espai on crea».

La ministra Riva, va felicitar els impulsors per ser una iniciativa «innovadora» i «una aposta que mostra diferents vessants que i que cobreix un espectre que no és el que es treballa habitualment». Els propers mesos es preveu la reactivació de la cultura al país tot i que, de moment, sembla que no serà amb l’arribada de l’obra Mata Mua de Paul Gaugin al museu Carmen Thyssen després que es cancel·lés la seva arribada. Riva no va pronunciar-se sobre aquest aspecte.

PUBLICITAT
PUBLICITAT