Figura referent a les escoles per revisar la tasca en igualtat
La idea és que la persona sigui un docent del centre educatiu i que faci d’enllaç amb l’Administració
Els Ministeris d’Educació i d’Afers Socials han creat una figura nova que treballarà com a referent en matèria d’igualtat de gènere als centres educatius. Les tasques que desenvoluparà aquesta persona estaran basades en la duta a terme de les accions relacionades amb la qüestió, en fer-ne un recull i en traslladar-lo al Govern perquè des de la institució, després, se’n pugui fer un balanç tenint en compte l’activitat a tots els centres educatius del país. Així ho va fer saber ahir la ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, durant la presentació de la nova edició de la Comissió Nacional contra la Violència de Gènere, on es va crear i validar una guia de col·laboració amb diferents entitats i departaments del Govern que inclou un pla específic en matèria d’educació que, segons la ministra, és «de sensibilització per a la igualtat de gènere als centres educatius».
Tot i que existeixen figures de referència en matèria de sostenibilitat, per exemple, en matèria d’igualtat a les escoles no existia. Així, Vilarrubla va apuntar que «el pla començarà a funcionar el curs vinent i pensem que la persona de referència donarà una línia més de continuïtat amb tot allò que s’està fent. Sempre si hi ha un referent és molt més fàcil recollir i veure com s’implementen els plans que es dissenyen des dels diferents ministeris». Per altra banda, la ministra va explicar que, tot i que cada escola podrà elegir lliurement qui assumeix el rol de figura de referència, pel que es refereix al perfil de la persona en qüestió, «es pensa molt amb una figura de docent perquè és algú que coneix bé la realitat de l’escola».
En línies generals, segons va explicar Vilarrubla, el pla contempla l’ordenació d’accions en matèria d’igualtat de gènere als centres educatius per tal que es desenvolupin a tots els centres del país. Així, Vilarrubla va explicar que part de les accions estan lligades a les mateixes dinàmiques dels centres «com a contextos educadors quant a com s’actua, que hi hagi una harmonia amb la convivència de sexes i, en aquest sentit, amb el foment de la igualtat de rols». La resta d’accions són formatives i estan pensades tant per a alumnes com per a docents. També es farà foment de la participació de les associacions de pares i mares «perquè creiem que crear sinergies amb les famílies és molt important. Allò que fem a l’escola ha de tenir continuïtat a casa i el que es fa a casa s’ha de poder reprendre a l’escola».
Col·laboració amb Acció Feminista
De la mateixa guia de col·laboració se’n desprèn l’associació amb Acció Feminista. En aquest sentit, el ministre d’Afers Socials, Habitatge i Joventut, Víctor Filloy, va explicar que tot i que la tasca per desenvolupar els protocols en qüestió «ha estat llarga, el que hem fet ha estat plasmar en un document, tot allò que ja es feia com a bones pràctiques, adquirint nous compromisos per part de l’administració i algun nou compromís per part de l’entitat que presideix la senyora Escoda». Així, han arribat a un acord per treballar de manera conjunta en la difusió de les mesures que es facin des del Departament de Polítiques d’Igualtat i en la comunicació i resolució de temes que algunes dones fan arribar o bé a l’associació o bé a l’Administració. En aquest sentit, la presidenta d’Acció Feminista, Antònia Escoda, va apuntar que «la nostra associació no té uns professionals o un servei que atengui a les víctimes de violència de gènere però sí que hem resolt consultes a través de les xarxes socials o la pàgina web.
Sempre ho hem solucionat amb l’àrea de polítiques d’igualtat en el servei d’atenció a les víctimes de violència de gènere. Entenem que ells són un servei de referència i les respostes que hem tingut sempre han sigut les que considerem adequades».
Finalment, el ministre Filloy va constatar la intenció del Govern de donar visibilitat a les entitats «com a elements de participació ciutadana» i col·laborar-hi «per defensar aquests valors que creiem que ens han de diferenciar de cara al futur».