PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

‘Dropshipping’, el negoci de moda

Els avantatges i els inconvenients de crear l’última tendència en botigues en línia

Per Natàlia Mena

Una persona fa una compra en línia.
Una persona fa una compra en línia. | EL PERIÒDIC

Amb aquest anglicisme que traduït literalment significa «deixar caure el paquet» és com es coneix la tendència d’emprenedoria més estesa entre el públic comprés entre els 20 i els 30 anys actualment.
Molts us preguntareu en què consisteix aquest model d’empresa. Doncs bé, es tracta d’una variant de l’e-commerce en la qual el portal o plataforma no necessita tenir ni emmagatzemar el seu propi inventari. En lloc d’això, el comerciant compra producte a un tercer, generalment majorista o fabricant, segons sigui necessari, i en funció de la demanda que tingui. Per tant, és un mètode d’enviament i lliurament de comandes minoristes en el qual no és indispensable que la botiga tingui la mercaderia que ven al magatzem.

Com tot a la vida aquest sistema presenta una sèrie d’avantatges i inconvenients que cal tenir en compte si es vol tirar endavant amb un projecte o business plan d’aquestes característiques.

Avantatges

 La seva posta en marxa és relativament senzilla. El comerç electrònic és molt més fàcil quan no s’ha de lidiar amb productes físics i, per tant, amb el dropshipping no necessites administrar o pagar les despeses d’un dipòsit, empaquetar i enviar les teves comandes, controlar l’inventari amb finalitats comptables, lluitar per les devolucions, haver de fer demandes de productes contínuament i gestionar els nivells d’estoc.
 Un altre dels factors positius és que té poques despeses fixes. Es pot gestionar des d’una oficina a casa o amb un ordinador portàtil en qualsevol lloc del món. Segons augmenti la venda, és probable que s’incrementin les despeses, però sempre seran més baixes que les d’un negoci tradicional.
 També cal destacar que la seva ubicació flexible fa que puguem administrar-lo des de qualsevol lloc on hi hagi connexió a internet i ens puguem comunicar amb proveïdors i clients en tot moment i d’una manera més ràpida i àgil.
 Un altre element interessant és que pots oferir una amplia selecció de productes als clients potencials; si els teus proveïdors els tenen en existències, pots incloure aquests a la teva llista de venda en el teu website sense cost addicional.
 Un dels punts més atractius d’aquest paradigma és que és fàcilment escalable. És a dir, pot augmentar els ingressos sense necessitat d’incrementar les despeses, per tant, té un potencial de creixement molt fort, inclús es pot internacionalitzar sense haver de reinvertir en infraestructures.
Cada dia són molts els emprenedors que volen fundar companyies amb una gran idea en ment, que requereixi una mínima inversió i generi grans beneficis, el dropshiping sembla ser el somni americà, perquè reuneix aquesta màxima, però no és or tot el que rellueix, tot té el seu yin i el seu yang, de manera que aquest tipus de comercialització també posseeix una sèrie de dificultats.

Inconvenients 

 Els marges són baixos, ja que es tracta d’un nínxol altament competitiu. El fet d’invertir tan poc fa que molts comerciants venguin els articles a preus baixíssims, ja que la inversió ha estat tan minsa que fa que puguin suportar operar amb marges minúsculs. Per tant, això suposa haver de vendre molt perquè surti a compte.
 És veritat que moltes vegades són espais web de poca qualitat i la seva atenció al client és poc satisfactòria o nul·la, però això no evitarà que el públic compari preus i que la competència sigui ferotge.
 Les qüestions relatives a l’inventari també poden suposar un mal de cap, perquè quan estàs comprant gènere a molts proveïdors i aquests a la vegada completen comandes per altres comerciants canvia cada dia. Tot i que hi ha fórmules per sincronitzar millor l’estoc entre botiga i proveïdor aquestes solucions no sempre funcionen a la perfecció, sobretot si no es disposa de la tecnologia necessària.
 No ens oblidem tampoc de la complexitat en els enviaments. Els dropshippers solen treballar amb múltiples proveïdors, de manera que si, per exemple, tu tens un client que ha comprat tres productes de tres distribuïdors diferents, s’han de pagar tres despeses d’enviament per separat, però no és aconsellable passar aquest càrrec al client, ja que la sensació que tindrà és que cobres una barbaritat per l’enviament. Si tot i així decideixes cobrar-li, calcular automàticament aquest cost tampoc és fàcil.
 A tot això, podem afegir possibles errors del proveïdor; són equivocacions que comet un altre però de les que tu t’has de fer responsable i demanar disculpes. Hi haurà proveïdors mediocres que et causaran molts problemes en perdre mercaderia, arruïnar enviaments o utilitzar paquets de poca qualitat que poden afectar a la reputació de la teva empresa.

Estem instal·lats en la cultura de la rapidesa i la immediatesa, però el cert és que qualsevol negoci requereix un esforç en molts àmbits, l’important és gaudir del camí d’allò que emprens, creure firmament en tu mateix i en la teva idea, no desistir davant les adversitats que segur que hi seran i sobretot no deixar-se portar per venedors de fum i gurus que expliquen com fer-se milionari amb cotxes que són llogats, dades de facturació estratosfèriques que costen de creure i testimonis de gent que s’ha fet d’or seguint les seves passes.

La promesa de les grans rendibilitats amb poc esforç, tot i que sona molt bé, jo només la conec a l’aristocràcia i els títols nobiliaris, la resta és enganyar i estafar al personal. El veritable valor de les coses està en el que t’ha costat aconseguir-les. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT