Escaldes-Engordany
Viladomat veu inviable construir un aeroport andorrà a Grau Roig
El president de Grandvalira aposta per potenciar el de la Seu i ja busca rutes per a la pròxima temporada
La limitada connexió és un dels principals hàndicaps d’Andorra i un element que preocupa als empresaris. Així es va denotar a la taula rodona al voltant de la recuperació econòmica del país després de la Covid-19, celebrada ahir en el marc de la XXIIè Cicle de l’Empresa Familiar Andorrana (EFA), i per primera vegada en format digital. En aquesta ocasió, hi van participar el mateix president de l’EFA, Francesc Mora, el president de Grandvalira, Joan Viladomat, i el president de CISA Grup i conseller general, Carles Naudi.
Per Naudi, «s’ha posat de manifest la fragilitat geogràfica del país», precisant que en els darrers 18 mesos, s’han produït talls continuats a les carreteres d’accés al Principat i també dins del mateix territori que denoten aquesta mancança. En la mateixa línia, Mora va assegurar que l’exclusivitat de la mobilitat per carretera «ens incrusta en una zona» i «ens estrangula», considerant que «cal pensar seriosament en la manera de fomentar el transport ferroviari i aeri de veritat».
En aquest punt, va prendre protagonisme l’Aeroport d’Andorra - La Seu d’Urgell. Per Viladomat, l’aeroport és una «bona oportunitat» per atraure més turisme al Principat i va anunciar que des del sector de l’esquí s’estan mobilitzant per tal d’establir vols els divendres i diumenges de cara aquesta temporada per tal d’acostar esquiadors. De moment, treballen amb la possibilitat d’establir vols amb Madrid i Lisboa, però deixaven la porta oberta a incloure més ciutats europees i posant en relleu la importància del mercat anglès i rus dins del sector. Però tot i trobar essencial «diversificar les connexions» d’Andorra, el president de Grandvalira va assegurar que la idea de construir un aeroport dins d’Andorra està bé però que «a Grau Roig no hi cap, no s’hi pot fer». Viladomat va sostenir que la seva posició «no és perquè jo no vulgui» sinó que «qualsevol que sàpiga llegir els plànols veurà que és impossible». Per aquest motiu, es va dirigir directament a la Cambra de Comerç, un dels grans defensors del projecte, considerant que «si la Cambra vol seguir llançant els diners, endavant».
Recollint el testimoni, Francesc Mora va refermar el compromís de l’EFA amb l’aeroport de la Seu, i va anunciar que de cara al mes vinent, tenen previst dur a terme un fòrum dedicat exclusivament a aquestes instal·lacions, per trobar les fórmules per potenciar les seves capacitats i els aspectes a desenvolupar. En aquest sentit, va apuntar a dos aspectes claus per tenir en compte de cara a trobar vies per impulsar la infraestructura. D’una banda, crear un heliport per tal de cobrir el trajecte Andorra - la Seu de forma ràpida i que seria «senzilla i no molt cara», recolzant-se en l’exemple de l’aeroport de Niça amb Mònaco. D’altra banda, resoldre les qüestions relatives a les duanes i l’espai Schengen per facilitar l’arribada dels turistes. Tot plegat, solucionar els aspectes pendents per tal que l’aeroport «no quedi en una cosa petita» i pugui funcionar de forma eficaç.
Però invertir en infraestructures de transport no és econòmic, i en aquest sentit, el president de l’EFA va apuntar a la possibilitat de fer una taula de consorci públic i privat per impulsar les connexions, punt que va recollir el ministre Portaveu i de Finances, Eric Jover, en la seva posterior intervenció al Cicle assegurant que la revisió de la llei de contractacions públiques permetrà incloure aquestes sinergies per tal de resoldre la qüestió de la connectivitat, un «repte secular d’Andorra».