PUBLICITAT

L’Oficina de l’Habitatge rep 77 consultes durant el confinament

Més del 42% de les demandes tracten sobre temes diversos com els consums i els dipòsits

Per Julià Rodríguez

L’Oficina de l’Habitatge que el Govern va posar en funcionament el 25 de febrer d’enguany a Casa Motxilla s’ha revelat com una bona eina per donar a conèixer entre la població totes aquelles qüestions relacionades amb l’habitatge. Així es dedueix, si més no, del nombre de consultes que s’han registrat en aquest curt període de temps: un total de 117 ja sigui presencialment, per telèfon o a través del correu electrònic. «A l’inici, quan es va obrir l’oficina, en les tres primeres setmanes, les consultes es van centrar en les pròrrogues dels contractes i en l’increment de l’IPC», explica Xavier Marchante, tècnic de l’oficina.
Durant el període de confinament a què va obligar la pandèmia de la Covid-19 l’oficina, seguint les precaucions establertes des del ministeri de Salut, va tancar l’atenció al públic de forma presencial a partir del 16 de març i no va ser fins al 29 de maig que es van reprendre les visites presencials. De totes maneres, el telèfon i el correu electrònic van continuar sent operatius. 
Així, durant aquest període l’oficina ha rebut un total de 77 consultes, tot i que aquestes no es poden relacionar amb un motiu en concret perquè no hi ha dades comparatives que permetin extreure’n conclusions, segons han informat des del Govern. «Van rebre moltes trucades a principi d’abril de persones que encara no havien cobrat la nòmina i demanaven si hi havia algun tipus d’ajut per pagar el lloguer de l’habitatge. El que fèiem era adreçar-los als treballadors socials de la parròquia perquè els poguessin donar aquest ajut puntual fins que es va aprovar l’ajut del Govern. I després demanaven també informació sobre el certificat per tenir dret a la reducció del 20% en el lloguer», explica Marchante.
El gruix més important de les demandes rebudes des que l’oficina es va posar en marxa, un 42,8%, estan relacionades amb temes diversos com els consums d’aigua o gasoil i el seu repartiment, mesures socials, recuperació de l’habitatge per a temes propis per part del propietari, cosa que permet la llei, desperfectes i dipòsits, entre altres. 
A continuació se situen les sol·licituds sobre els ajuts a l’habitatge de lloguer, coincidint amb la convocatòria que l’Executiu fa cada any al respecte, que suposen el 32,5% del total. En aquest percentatge s’inclouen també les consultes sobre altres tipus d’ajuts que es donen des de l’Administració, com són els ajuts econòmics ocasionals o tots aquells vinculats al Pla Renova. 

Ajuts econòmics / D’altra banda, el 10,2% de les consultes que s’han fet fins ara han estat relacionades amb les ajudes adreçades a les famílies a causa de la pandèmia del coronavirus i han tractat, per exemple,  sobre els procediments a l’hora de deixar l’habitatge, el retorn de la fiança o les pròrrogues dels contractes. «Rebíem trucades de tot tipus i ens vam convertir en un servei més a nivell social i d’ajuts econòmics que en temes d’habitatge», subratlla Xavier Marchante.
Durant els primer dies d’obertura, l’Oficina de l’Habitatge va atendre sobretot consultes en relació a l’augment de l’Índex de Preus al Consum (IPC) o la pròrroga dels contractes, que representen el 9,4% del total, ja que és a principi d’any quan habitualment es revisen molts contractes d’arrendament. La tasca que es porta a terme des de l’oficina consisteix en «informar, orientar i assessorar», tant a propietaris com a arrendataris, i en vista del que es tracti es pot adreçar també la persona cap a un altre departament de l’Administració». El major nombre de consultes han estat realitzades per arrendataris, en concret  86 del total de 117 que s’han registrat.
Amb la reobertura presencial de l’oficina, a partir del 29 de maig, les consultes de la població sobre habitatge han tornat a variar i moltes d’ellles s’han centrat de nou en els consums. «Alguns propietaris no ho fan com s’ajusta la llei», indica el responsable de l’oficina, que recorda que en casos d’aquest tipus actuen com a mediadors entre els propietaris i els arrendataris. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT