PUBLICITAT

El SAAS admet una saturació a Urgències a l’inici de la pandèmia

Els ingressos augmenten més d’un 15% en els darrers dies

Per Tatiana Navarro

El servei d’Urgències de l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell ha patit una reestructuració des del 14 de març, data d’inici de la pandèmia. «Hem tingut problemes interns», admet el cap del Servei d’Urgències i del SUM, Marcos Gutiérrez, donat que «hi ha hagut moltes baixes». Problemes que s’han pogut resoldre, fent que «l’assistència no s’hagi vist compromesa en cap moment».

Entre el 14 de març i el 27 d’abril, el Servei d’Urgències va atendre 1.689 persones, 3.653 menys que al mateix període del 2019. Descens que no ha suposat una disminució del volum de feina, ja que els pacients presentaven símptomes més greus. L’índex d’ingressos en els darrers dies ha augmentat fins al 24%, és a dir, una de cada quatre persones ateses, el que suposa un total de 420 llits. Val a dir que l’any passat el percentatge era del 9%, amb 470 ingressos.

En una situació de normalitat, el 40% dels casos són considerats com a greus, mentre que el 60% són seleccionats com a banals. «Aquesta proporció durant la pandèmia s’ha invertit», apunta Gutiérrez, fent que hagi hagut «un augment de les necessitats i de les exigències de treball». La davallada del volum d’assistència s’explica pel «bon confinament» de la ciutadania, abaixant les urgències provocades per l’activitat física i laboral. Però també l’enfocament de l’atenció cap al pacient positiu de coronavirus.

La crisi sanitària ha provocat a més la reestructuració dels protocols d’actuació, però ara «estem en una situació d’incertesa», afirma, obligant a mantenir els protocols «durant un temps prudencial» que es podria allargar fins a l’any vinent. «Una de les conseqüències serà el canvi del sistema d’urgència, tant del pacient com del personal», explica, mantenint de manera permanent mesures de seguretat i protecció.

 

Assistència telefònica

El 116 ha estat «el servei amb més repercussió de l’alerta Covid», amb un increment del 488% del 12 al 31 de març i un augment fins al 27 d’abril del 261% respecte a les dades del 2019. El 14 de març va ser el dia amb més trucades, amb 478. Volum que ha disminuït progressivament. La darrera setmana va ser la primera en què es van registrar menys de 100 trucades diàries.

El principal problema ha estat el fet de cobrir moments moments de pic, amb el doble o el triple de trucades del que és habitual, amb personal d’altres àrees del SAAS d’una línia dedicada a les emergències i a les consultes alhora. Es va optar per crear una cua amb les trucades de consulta i, en moments de menys saturació, atendre les qüestions

PUBLICITAT
PUBLICITAT