Andorra la Vella
La incertesa actual condiciona l’organització d’esdeveniments
El sector es paral·litza i reprograma els projectes a partir de la tardor
Les empreses dedicades a l’organització d’esdeveniments treballen amb uns marges de, com a mínim, dos mesos a l’hora de treballar en actes. Davant de la crisi sanitària i el conseqüent confinament, són un dels sectors més afectats en la paralització de l’activitat, donat que els esdeveniments van ser, des d’un principi, els primers a cancel·lar-se o posposar-se.
«Es va cancel·lar un i, tot seguit, van arribar la resta», explica el responsable de l’àrea d’esdeveniments de Sit Comunicació, Rubén Silva. «El volum de feina ha baixat, però els projectes a llarg termini continuen», afegeix. Les empreses treballen amb un possible desconfinament de cara a la tardor o, en el pitjor dels casos, al 2021. Amb tot, també estudien adaptar esdeveniments a la nova situació. Per exemple, oferint per streaming concerts que ja estaven programats.
En el mateix sentit parlava Laura Balielles, d’Unik Events, empresa a la qual li «han caigut tots els esdeveniments a partir de la Constitució». Entre la cartera de serveis també disposen de contractes per a bodes i comunions. Mentre que les primeres s’han posposat directament cap a tardor, els segons estan a l’espera de saber quina és la decisió de les parròquies i de si hi haurà dates disponibles per a la seva celebració.
En canvi, en el món de l’esport s’ha optat per no fer-los aquest any. «Les Copes del Món directament s’han passat al 2021», apunta Balielles.
Panorama internacional
«Ens va enganxar amb el Congrés de Turisme de Neu i Muntanya i va ser un no parar», va recordar la directora d’Idònia, Meri Duró. El tancament de fronteres ha afectat al seu negoci, que treballa en esdeveniments internacionals i proveïdors dels països veïns. «Tot el que tenim signat està paralitzat sense data», va apuntar, tot i que «si no hi ha accés internacional no tenim feina».
De la mateixa manera, l’evolució de la pandèmia als països veïns també condicionarà l’arribada de turistes i, per tant, la seva afluència als actes. És possible que, tenint en compte el ritme de contagis, estats com Espanya o França puguin trigar més a recuperar-se que al Principat. Si els esdeveniments tenen un caràcter local, es podran continuar programant. Si aquests depenen dels visitants, és possible que s’ajornin o es reformulin.
Perspectiva de futur
La reactivació del sector dependrà de «l’obertura dels mercats, però també de si els clients s’ho poden permetre», creu Duró, tot recordant la crisi del 2008. En aquell moment, un dels primers departaments dels quals es van prescindir van ser els relacionats amb la imatge de marca i la comunicació.
«Un bon objectiu seria assumir un volum semblant als que hi havia», afirmava Silva, «tenint en compte que s’haurà de canviar la manera de fer-ne alguns». Així, per exemple, alguns esdeveniments esportius de caràcter social podrien desenvolupant-se complint les distàncies de seguretat i fent ús de mascaretes. Amb tot, des del sector consideren que serà un aspecte clau tant «en la reactivació econòmica com en donar una imatge de normalitat», apunten des de Sit Comunicació.