PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Precipitadament i d’imprevist

La poca antel·lació en la reobertura ha deixat poc marge per preparar Sant Jordi als botiguers

Per Tatiana Navarro

Una florista treballa preprant els rams de roses per Sant Jordi.
Una florista treballa preprant els rams de roses per Sant Jordi. | El Periòdic

Llibreries i botigues de flors han hagut de preparar a correcuita un Sant Jordi que, de ben segur, serà menys beneficiós econòmicament que els anys anteriors. La irrupció del coronavirus, el confinament i el permís d’obertura d’alguns negocis iniciat aquest dilluns però que es va anunciar abans de començar el cap de setmana. 

«Hem comprat el 30% del que compràvem en anys anteriors», explica el gerent de Tot Natura, Josep Julià. El poc marge i les limitacions en el transport de mercaderies han fet que tingués poc temps per preparar les comandes. Des que van obrir, aquest dilluns, han atès als clients a través del telèfon o el correu electrònic. A la botiga, han limitat l’aforament i han establert un recorregut per evitar aglomeracions.

Les restriccions en els vols comercials internacionals han fet que aquests anys les floristeries comptin amb roses de proximitat. La seva botiga les ha comprat al Maresme, mentre que altres anys les roses venien de Colòmbia, Equador o el nord d’Àfrica. A la vegada, tampoc coneixen amb certesa el volum de vendes que podran assolir, donat que «no sabem fins a quin punt la gent es mourà per comprar la rosa». El tancament de les empreses, on habitualment s’acostumen a regalar el 23 d’abril, i les limitacions en el tracte de les persones fan que la celebració hagi passat dels carrers «a portes endins, amb la parella o la família».

Vendes al carrer

El que sí que sap és que no comptarà amb les roses venudes als centres escolars, perquè els alumnes les poguessin vendre als carrers i, així, aconseguir diners per al viatge de final de curs. El cessament de l’activitat educativa, de retruc, també els ha perjudicat.

Tampoc compta amb aquestes comandes la propietària de Flors del Paradís, Anne Marie Bastide. «M’havien demanat dos o tres pressupostos, però ja no han tornat a contactar amb mi», comenta. Al seu negoci compta amb roses, però reconeix que va haver de fer la previsió «completament a cegues», ja que no sabia ni quan podria tornar a obrir ni quin volum de gent s’aproparia a la botiga.

Des de la seva floristeria, a part de per Sant Jordi, també tenen la vista posada al pròxim 3 de maig, que se celebra el dia de la mare, i on també esperen poder incrementar les vendes. Tant ella com les persones que també treballen al negoci han extremat les mesures de precaució, no deixant als clients entrar dins la botiga i rebent totes les comandes per telèfon. D’aquesta manera «assegurem les condicions sanitàries del personal» que treballa al local.

Llibres per encàrrec

El ritme de treball a La Llibreria és «molt atabalat», reconeix el gerent de l’establiment, Lluís Canal. El fet d’haver de tancar d’un dia per l’altre i obrir sense temps per preparar res els ha fet «treballar amb el que tenim». 

«No serà el mateix que un dia al carrer», es lamenta, però també és cert que els clients amants de la lectura no han parat d’apropar-se a la llibreria des que va obrir dilluns. Els dies de tancament a casa van fer que molts lectors devoressin les biblioteques particulars. 

A la llibreria La Puça van publicar ahir a la seva pàgina web el lema Per un Sant Jordi pacient, tots els sants tenen mesada, convidant als lectors a prendre’s la festivitat «amb paciència», explica la propietària de la botiga, Anna Riberaygua. Amb un cert endarreriment degut a les restriccions de mobilitat i de distribució, treballen per atendre els encàrrecs via telèfon, correu electrònic o a través de la pàgina web. La Puça ha limitat l’horari d’obertura de la botiga al matí únicament per a l’entrega dels llibres.

PUBLICITAT
PUBLICITAT